ضرورت شفافیت در قوای سه گانه

حسن لطفی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با تاکید بر پیگیری موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه ، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها به این علت در مجلس مطرح شد که هر سه قوه شفاف شوند.

 

وی بیان کرد: برخی از منتقدان می‌گویند که نیازی به شفافیت سایر قوا نیست، در حالی که عمده مشکلات کشور به علت عدم شفافیت در بخش اجرایی کشور است تا قانون گذاری.

 

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همین حالا جلسات صحن علنی مجلس به صورت علنی پخش می‌شود و حتی حضور و غیاب نمایندگان مجلس هم شفاف است. مجلس شفافیت را از خودش آغاز کرده است. درخواست عمومی برای شفافیت شکل گرفته است و باید این مسئله در همه نهادها محقق شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر صرفاً آرای نمایندگان به شفافیت برسد، اما سایر مسائل اجرایی شفاف نشود، مشکلی حل نمی‌شود. بنابراین لازم بود که طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجلس مطرح شود چرا که در سیستم اجرایی ما ضعف‌های جدی وجود دارد.

لطفی گفت: برای مثال، در حوزه توزیع بودجه چالش‌ها و ابهامات جدی وجود دارد که باید شفاف سازی در این بخش انجام شود. تخصیص و توزیع بودجه و رعایت عدالت در آن مهم است و باید شفاف شود. اگر حوزه اجرا شفاف شود، سایر بخش‌ها هم شفاف خواهد شد.

ضرورت شفافیت در قوای سه گانه

وی تاکید کرد: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها بسیار جامع و کامل است و باید ببینیم که شورای نگهبان چه نظری درباره مصوبه مجلس درباره شفافیت می‌دهد. در صورتی که این مصوبه تأیید شود، لازم الاجراست و علاوه بر مجلس، سایر نهادها نیز باید شفاف شوند. مجلس ضمانت اجراهای کافی را هم برای این موضوع در نظر گرفته است.