آمریکا: توافق هسته‌ای به طرف ایرانی بستگی دارد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد توافق با ایران بر روی میز قرار داد و مقامات تهران باید با آن موافقت کنند. 

بر این اساس، سالیوان مدعی شد: موضوع پایبندی ایران به توافقنامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ان پی تی و گفتگو‌ها با رافائل​ گروسی یک مسیر، و مذاکره درباره حل‌ و فصل موضوع هسته‌ای ایران مسیری دیگر به شمار می‌آید. ما باید این دو را مسیر‌های جداگانه ببینیم و این گونه امور را پیش خواهیم برد.

او درباره گفتگو‌های هسته ای با ایران نیز گفت: از دید ما توافقی روی میز وجود دارد که می‌تواند امکان بازگشت به تبعیت متقابل از برجام را بدون پرداختن به مسائل خارج از این توافق، فراهم کند. حل و فصل این موضوع به آنها (ایران) بستگی دارد.

گفتنی است دیروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای ضد ایرانی در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان تصویب کرد و این در حالی است که کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک خواستار همکاری فوری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند و از تهران خواستند از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا ادعا شده است: «ما، دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا از تصویب قطعنامه‌ای در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مسائل جدی و برجسته مربوط به تعهدات این کشور بر اساس توافق پادمان‌های مورد نیاز ان‌پی‌تی (NPT) استقبال می‌کنیم.»

در ادامه این بیانیه همچنین ادعا شده است: «رأی اکثریت قریب به اتفاق در شورای حکام امروز پیامی بدون ابهام به ایران می‌فرستد که باید تعهدات پادمانی خود را برآورده کند و پاسخ‌های معتبر فنی در مورد مسائل برجسته پادمانی ارائه دهد. قطعنامه امروز حمایت شورای حکام از تلاش‌های مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از سیستم پادمان‌های بین‌المللی را که برای همه امنیت ما ضروری است، تأیید می‌کند.»

تروئیکای اروپایی و آمریکا مدعی شدند: «ما از ایران می‌خواهیم که به فراخوان جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود و همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن شدن کامل و حل‌وفصل مسائل بدون تأخیر بیشتر گوش دهد. اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مسائل پادمان‌های حل نشده دیگر برجسته نیست، نیازی به بررسی و اقدام بیشتر شورای حکام در این مسائل نمی‌بینیم.»

آمریکا: توافق هسته‌ای به طرف ایرانی بستگی دارد

رژیم صهیونیستی نیز با دروغ‌پردازی از تصویب قطعنامه امروز علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.