قطعنامه آژانس هیچ خاصیت حقوقی و فنی ندارد

همایون سامه‌یح نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این قطعنامه فاقد وجاهت حقوقی و فنی و قطعنامه‌ای کاملا سیاسی است.

وی افزود: آمریکا و اروپا از توسعه قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران به وحشت افتاده‌اند و سعی دارند تا از طریق نهادهای بین المللی ایران را تحت فشار قرار دهند.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس اظهار داشت: همانطور که گفتند قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای کاملا سیاسی است. این قطعنامه هیچگاه نمی‌تواند مانع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران باشد.

سامه‌یح خاطرنشان کرد: آنها به خوبی می‌دانند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و به این موضوع اشراف دارند که وقتی رهبر معظم انقلاب استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را حرام شرعی اعلام می‌کند، هیچ‌کس برخلاف آن عمل نخواهد کرد.

وی افزود: غربی‌ها با وجود اشراف بر این موضوع اما با هدف محدودسازی نظام جمهوری اسلامی سعی دارند تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را غیرصلح‌آمیز جلوه دهند، البته در این مسیر ناکام خواهند بود.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس اظهار داشت: متن این قطعنامه تحت فشار و تاثیرپذیری از تصمیمات آمریکا و لابی صهیونیستی تنظیم شده و هیچ خاصیت حقوقی و فنی ندارد.

هفته گذشته، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پیگیری آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس به تصویب رسید. 

در این قطعنامه از آنچه عدم همکاری تهران نامیده شده انتقاد شده است.

همچنین ایران متهم شده است که به سوالات آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده پاسخ نداده است.

در پی صدور این قطعنامه، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوءمحاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته ای صلح آمیز در جهان، اَغراض کوته‌ بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.

قطعنامه آژانس هیچ خاصیت حقوقی و فنی ندارد

وی همچنین تأکید کرد که بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند و پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

بنابر این گزارش، ایران در واکنش، فعالیت‌ برخی دوربین‌های مربوط به پروتکل‌الحاقیِ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ـ NPT ـ و نظارت‌های تحت عنوان اقدامات شفا‌ف‌ساز موسوم به نظارت‌های فراپادمانی را در تأسیسات هسته‌ای خود متوقف کرد.

ارائه گزارش وضعیت هسته‌ای ایران به شورای حکام و شورای‌امنیت‌سازمان‌ملل، ۱۵ سال اجازه دسترسی روزانه به سایت فردو جهت اطلاع از مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده و اجازه اندازه‌گیری آن‌لاین غنی‌سازی و پلمب الکترونیکی تا ابد بخشی از محورهای اقدامات موسوم به شفاف‌ساز است.