افزایش ظرفیت غنی سازی مورد حمایت مجلس است

ابوالفضل عمویی درباره قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که بیشترین فرصت را برای بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کرده است و بیش از یک پنجم کل بازرس‌های آژانس از ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: منطق فرصت دادن به آژانس برای بررسی تاسیسات هسته‌ای کشور به این منظور بوده که ابهامات در این باره را برطرف کند. اما در واقع می‌بینیم که به رغم همکاری ما ولی به دلیل زیاده خواهی آژانس، ابهامات درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مدیر کل و شورای حکام تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی است، گفت: سفر رافائل گروسی به سرزمین اشغالی در حالی که رژیم صهیونیستی عضو NPT نیست و تمایلی برای رفع ابهامات در خصوص سلاح هسته‌ای ندارد، نشان دهنده سوء گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیم به کاهش همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را اتخاذ کرده است، اظهار کرد: توقف فعالیت‌ دوربین‌هایی که فراتر از پادمان در مراکز هسته‌ای فعالیت داشتند و افزایش ظرفیت غنی سازی با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید از جمله موارد مورد حمایت مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده مجلس با اشاره به تاثیر این قطعنامه بر مذاکرات هسته‌ای گفت: مجلس شورای اسلامی نقشه راه خود را بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تعیین کرده است و در همین چارچوب دولت که مسوول مذاکرات و گفت و گو ها با آژانس است، مذاکرات را بر اساس چارچوب های تعیین شده دنبال می‌کند.

عمویی با اشاره به جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس که هفته پیش درباره قطعنامه شورای حکام برگزار شد، گفت: معاون سازمان انرژی اتمی در این نشست حاضر شد و گزارشی از روند تصویب قطعنامه ارائه داد و اقدامات پیش روی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد که مجلس از آن حمایت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: مذاکرات از دید ما به بن بست نرسیده است بلکه امکان ارتباط بین ما و آمریکا به واسطه طرف اروپایی وجود دارد. هرچند که سرعت لازم در این بین نیست و  جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات اخیر طرف‌های مقابل از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقد است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: روند گفت و گوها مطلوب نیست و انتظار می‌رود با توقف زیادخواهی طرف آمریکایی و آمادگی برای لغو تحریم‌ها مذاکرات به نتیجه برسد.

عمویی درباره اینکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نسبت به این قطعنامه چه سیاستی را باید اتخاذ کند، گفت: گزارشی که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران داده است، جهت گیر و سیاسی است و از نقش فنی و بی طرفانه خود دور شده است. این رویکرد هم در سخنرانی مدیرکل آژانس به اروپا و هم به سرزمین های اشغالی دیده شده است و روند گزارش‌ها و رفتار رافائل گروسی برای ایران جای سوال دارد.

افزایش ظرفیت غنی سازی مورد حمایت مجلس است

وی با اشاره به اینکه دولت درحال اجرای جراحی اقتصادی است و باید موضوع هسته‌ای با آرامش بیشتری پیش برود، خاطرنشان کرد: مجلس در این مسیر حامی اقدامات دولت برای مواجهه با آژانس و حفظ اصول است. در این چارچوب به نظر می‌رسد با انسجامی که بین دولت و مجلس شکل گرفته است، حتما طرف مقابل به کاهش زیاده خواهی‌ها هدایت خواهد شد.