سرپرست وزارت کار منصوب شد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری، گفت: این هفته مصوبات متعددی را در جلسه هیئت وزیران داشتیم. دومین آیین نامه در جهت حمایت از شعار سال به تصویب رسید که به پیشنهاد مشترک وزیر بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه شد. محور اصلی این آیین نامه توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و ارتقای توان و تاب آوری شرکت های دانش بنیان بود.

وی افزود: دو آیین نامه دیگر در زمینه تحقق شعار سال در سایر کمیسیون های دولت در حال بررسی است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در خصوص شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور، به منظور تقویت توان این شورا در حل مسائل ایرانیان خارج از کشور در بسیاری از حوزه مصوبه ای داشته‌ایم.

امشب میزبان رئیس‌جمهور ترکمنستان هستیم

بهادری جهرمی بیان کرد: در امتداد دیپلماسی سیاسی ایران، امشب میزبان رییس‌جمهور ترکمنستان هستیم و هفته آتی نیز رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران سفر می کند. این اولویت بندی ها آثار فراوانی را تا همین امروز در کشور داشته است. صادرات ما به تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ رشد ۴ درصدی داشت.

وی اضافه کرد: صادرات ایران به ترکمنستان با رشد ۸۹ درصدی در دولت سیزدهم مواجه بوده است و آثار بیش از پیش این تعاملات به زودی مشخص خواهد شد. دولت در تکاپوی بهره برداری از بازار هایی است که کمتر از آنها استفاده می شده است.

پذیرش استعفای «عبدالملکی»

سخنگوی دولت اعلام کرد: روز گذشته آقای عبدالملکی برای دومین بار استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد و روز گذشته استعفای او مورد پذیرش رئیس‌جمهور قرار گرفت.

بهادری جهرمی افزود: از تلاش های مجاهدانه او و همکارانشان تقدیر می کنم. وی به همکاری خود با دولت ادامه خواهند داد و از امروز به عنوان مشاور رئیس جمهور به همکاری خود ادامه خواهند داد.

سرپرست وزارت کار منصوب شد

وی تصریح کرد: «محمدهادی زاهدی وفا» از امروز جایگزین او در وزارت کار شد؛ وی پیش از این معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور بودند.

دولت در برخورد با تخلفات مماشات نمی‌کند  

سخنگوی دولت در رابطه با گشت ارشاد مدیران و تاکید رئیس جمهور به توجه به این امر و ارتباط استعفای «عبدالملکی» به این موضوع گفت: مسأله گشت ارشاد و تغییر کابینه دو موضوع متفاوت هستند. خواهش می‌کنم که خلط مبحث نشود. گشت ارشاد مدیران ناظر به شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور بوده است و بازرسی های این گشت موردی و سازمانی انجام شده است. در مورد خودرو،افزایش قیمت و کمبود دارو گزارش هایی ارایه شده و پرونده هایی در همین راستا باز شده و هشدارهایی برای انتصابات کتبی و شفاهی داده شده و برخی برکناری ها هم به واسطه این هشدارها اتفاق افتاده است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در دولت هیچ گونه مماشاتی در برخوردها وجود  ندارد. تاکید می کنم این موضوع هیچ ارتباطی به ارزیابی مدیران ندارد.

وی در رابطه با افزایش ۵۷ درصدی کف حقوق در بودجه ۱۴۰۱ و اجرای آن در واقعیت با افزایش ۳۶ درصدی حقوق و برنامه دولت برای کاهش تورم، بیان کرد: افزایش حقوق کارکنان قرارداد کاری، میزان ۵۷ درصد بوده است. یعنی عزیزانی که حداقل دریافت را داشته اند، معادل ۵۷ درصد بوده و پیش‌بینی شده است که به واسطه تعداد اعضای خانواده و سایر مزایا برای این افراد به بالای ۶۰ درصد هم برسد. 

دستور رئیس‌جمهور به معاون اول

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه بازنشستگان هم در خصوص حداقل بگیران یعنی کسانی که بیشترین فشار تورم به آنها وارد می شود، حداقل دریافتی آنها به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رسد. بحث بازنشستگان در سایر سطوح بازنشستگی است و برای این عزیزان به صورت پلکانی افزایش حقوق در نظر گرفته شد. بازنشستگان کشور محدود به بازنشستگان تامین اجتماعی نیستند و بازنشستگان کشوری و لشکری افزایش ۱۰ درصدی حقوق داشتند و باید میان آنها با یکدیگر تناسب وجود داشته باشد. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی دولت به منظور حل و از بین بردن آفاتی است که سالها با آن درگیر هستیم، گفت: بخشی از بازنشستگان مکاتبه ای با رئیس جمهور داشتند و تاکید رئیس جمهور این است که مطالب رسمی و مکتوب را کامل مطالعه کنند. پیرامون آن نامه دستوری به معاون اول خود داده‌اند و روز گذشته جلسه ای با معاون اول رئیس‌جمهور و نماینده بازنشستگان و سایر مسئولان برگزار شد و مباحث مفصلی در این جلسه مطرح شد و این جلسه بیش از ۳ ساعت به طول انجامید. 

وی با بیان اینکه تدابیری اتخاذ شد تا به موجب آن کمیته ای مسائل مربوط به آن را پیگیری کند، تاکید کرد: رئیس جمهور و این دولت اهل شنیدن سخنان حق هستند و روی موضوعات و سخنان حق حساسیت دارند که باید این سخنان از طریق رسمی پیگیری شوند. سایر مقامات اجرایی هم مکلف هستند در چارچوب اختیارات قانونی پیگیر مطالبات به حق مردم در صنوف مختلف باشند.

سخنگوی دولت درباره اعتراضات برخی اصناف نسبت به مقررات جدید مالیاتی گفت: قانونگذار در قانون بودجه تکلیفی به دولت داشته که از تراکنش‌های مربوط دستگاه‌های کارتخوان مالیات اخذ شود و دولت مکلف بوده تراکنش‌های دستگاه کارتخوان را مورد توجه قرار دهد.

مالیات ۵۵۰هزار نفر از یک میلیون کسبه صفر است!

وی اضافه کرد: مبنای دولت در بررسی، همکاری و همیاری با مجموعه اصناف و بازاریان است، تا به امروز حدود یک میلیون نفر مشمول مالیات بوده‌اند که قریب ۵۵۰ هزار نفر از آنها مالیات صفر برایشان لحاظ شده است.

سخنگوی ‌دولت تصریح کرد: از همین یک میلیون نفر بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی مالیات‌شان زیر ۵ میلیون و حدود ۳۰ هزار واحد نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در سال بوده است.

بهادری جهرمی گفت: رئیس جمهور به سازمان مالیاتی تأکید کردند که بنای کار باید اعتماد به کسبه عزیز و اصناف باشد و ملاک و معیار خوداظهاری مؤدیان است؛ مگر آن‌که دلایل متقنی برای رد آن وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «گزارش نهایی حادثه قطار مشهد-یزد چه زمانی مشخص می شود؟ ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم تاکید کرده بودند که با عامل یا عاملین این قبیل حوادث برخورد شود، بالاخره عاملین حادثه آبادان ‌چه زمانی مشخص و معرفی می شوند و آیا وزارت کشور گزارش جدیدی در این زمینه به دولت ارائه نداده است؟» گفت: در خصوص قطار مشهد یزد ضمن تسلیت مجدد، گزارش اولیه پیش از این منتشر شد که دو عامل مهم در وقوع این دو حادثه شناسایی شد.

وی با بیان اینکه گزارش نهایی هم پس از ارایه اطلاعات تکمیلی قضایی در صورت نیاز  ارائه خواهد شد، تاکید کرد: در مورد متروپل نیز دستگاه قضایی باید پس از طی مراحل قانونی آن را اعلام کنند. 

برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین، گفت: پیشنهاد تکذیب شایعه گرانی بنزین را از طرف من داشته باشید تا هر زمان مطرح شد آن را منتشر کنید. تقریبا دو روز یکبار داریم شایعه تکذیب بنزین را اعلام می کنیم. مردم، دولت را شناخته‌اند و می دانند هر خبری باشد آن را با اطلاع مردم انجام خواهد داد و اخبار این چنین را باور نخواهند کرد و دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. در کیش و قشم که طرح آزمایشی سوخت اجرا می‌شد هم هیچ افزایش قیمتی وجود نداشته است.‌

بهادری جهرمی با اشاره به کوتاهی صورت گرفته در صنعت برق، تاکید کرد: دولت با سرعت زیادی توسعه نیروگاه های برقی را در دستور کار خود قرار داد و رکورد مصرف برق در کشور زده شد، اما خاموشی اتفاق می‌افتاد که طبق روال گذشته باید شاهد خاموشی می‍بودیم. 

وی ادامه داد: در کنار توسعه توان تولیدی برق و ارتقای نیروگاه های موجود و ایجاد نیروگاه های جدید، دولت برنامه ای برای مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار داد و در نتیجه آن با مدیریت صورت گرفته، دیگر نباید شاهد قطعی برق خانگی باشیم و دولت قطعی را از خود یعنی شرکت های دولتی آغاز کرده است، اما بیش از این نیازمند همکاری موثرتری از سوی مردم است. همانطور که شاهد قطعی گاز خانگی در دولت سیزدهم نبودیم در زمینه برق نیز امید داریم این شرایط تجربه شود.

سخنگوی دولت در رابطه با مصرف آب و احیای منابع زیر زمینی، گفت: همکاری خوبی میان جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در مورد مصرف آب برنامه ریزی شده است و با مدیریت خوب معاون اول رئیس جمهور خطوط متعددی برای انتقال آب دریا به مناطق کم آب کشور در نظر گرفته شده و در حال طراحی و انجام است. انسداد چاه های مجاز و تجهیز چاه ها به سامانه هوشمند و... از جمله اقدامات در دستور کار وزارت نیرو است. در حوزه آب هم مانند برق موفقیت، نیازمند همکاری همگانی است.

 آژانس استقلال خود را حفظ کند

بهادری جهرمی درخصوص تاثیر تصویب قطعنامه شورای حکام بر مذاکرات وین، گفت: قطعنامه های سیاسی شورای حکام اثری روی موضوعات مختلف ندارد. انتظار ما از یک نهاد بین المللی این است که استقلال خود را حفظ کند و بعد از سفر به رژیم صهیونیستی شاهد چنین قطعنامه هایی نباشیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که حرکت امامزاده به متولی آن است و انتظار ما این بود که حرمت این نهاد حفظ شود،تاکید کرد: ایران یکی از شفاف ترین کشورهای دارای امکانات هسته ای است و اقتضا می‌کرد نوع مواجهه آنها متفاوت باشد. مذاکرات در روند خود در حال جریان است و ارتباطی به قطعنامه آژانس ندارد و ایران عزتمندانه با حکمت و مصلحت مذاکرات را ادامه داده و انتظار دارد سخنان بر حق آن شنیده شود.

سخنگوی دولت در رابطه با اجرایی نشدن استفاده از کالابرگ الکترونیکی، خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت های لازم به منظور اجرای کالابرگ الکترونیکی وجود نداشته باشد و امکان تامین کالاها فراهم نباشد پرداخت یارانه ها استمرار خواهد داشت.

بهادری جهرمی در رابطه با ورود دولت به کنترل بازار مسکن، گفت: رئیس‌جمهور دستوری به وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت برای کنترل بازار دادند و طرحی جدیدا ارائه شده و در دستور کار قرار گرفته است. شهردار تهران نیز همکاری خود را با وزارت راه آغاز کرده تا شاهد فشار کمتر به ویژه در خصوص مستأجران باشیم؛ اعتباراتی هم برای حمایت از مستأجران در بانک ها در نظر گرفته شده است.

«بایدن» نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال نکرده است

وی درباره اینکه ایا ارسال نامه بایدن به رئیس‌جمهور صحت دارد؟، گفت: نامه ای از رئیس‌جمهور آمریکا به رئیس‌جمهور کشورمان ارسال نشده است. اما پیام از سوی آمریکا و مسئولان آنها وجود داشته و تاکید رئیس‌جمهور این بوده که آنچه اهمیت دارد ارسال پیغام نیست، بلکه الزام عملی برای رسیدن به اهداف وجود دارد.  

سخنگوی دولت در رابطه با حذف دهک های بالا در دریافت یارانه‌ها، تصریح کرد: مطابق تکلیف قانونی، دولت مکلف است که یارانه دهک های بالا را حذف کند. ضعف در شفافیت اقتصادی برخی خانوارها و مشکلاتی از این قبیل ممکن است اشتباهاتی در دهک بندی ایجاد کند. به همین دلیل امکان اعتراض ایجاد شد. بیش از ۴ و نیم میلیون نفر به دهک بندی یارانه ها اعتراض کردند. از طرفی دیگر افرادی بودند که امکان ثبت نام برای آنها فراهم نبود و امکان آن اخیرا فراهم شد. کسانی که اعتراضاتشان پذیرفته شود اطلاعاتشان به سازمان هدفمندی اعلام و نتایج به زودی اعلام می‌شود.

بهادری جهرمی در رابطه با سیاست ایران در فروش نفت گفت: در رابطه با بحث فروش نفت، ایران سیاستش هم بازاریابی فعال بوده است و هم در حال فروش نفت بوده ایم که ارز آن نیز باز می‌گردد. عرضه ارز همیشه بیش از تقاضا بوده است. با توجه به اینکه ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و برخلاف قانون برخی از کشورها با تحریم های غیرقانونی و یک جانبه جنگ تمام عیاری را علیه مردم کشور ما آغاز کرده‌اند، طبیعتا جمهوری اسلامی از هر ابزاری برای موفقیت و پیروزی در این جنگ اقتصادی استفاده می‌کند

وی اضافه کرد: در این مسیر موفقیت‌هایی هم وجود داشته و مسیر را بسیار مثبت و رو به جلو می‌بینیم و همین توافقی که با ونزوئلا در حوزه نفت اتفاق افتاد، یک نوآوری در فروش نفت به این شیوه جدید و توسعه فرآورده‌ها در خارج بود.

سخنگوی دولت در رابطه با نظر دولت درباره لایحه استفاده از سلاح که در دولت قبل تحویل مجلس شورای اسلامی شده بود و طبق اعلام برخی رسانه‌ها در این لایحه جدید استفاده از سلاح برای همه ماموران مسلح در موارد ضروری مجاز شمرده می‌شود، گفت: آنچه رسانه ها در این زمینه اعلام کردند تا جایی که می دانم در متن لایحه وجود نداشته و این موضوع در صلاحیت نمایندگان مجلس است و دولت در خصوص این لایحه اظهار نظری نداشته است.

تکمیل می‌شود…