بایدن به تورم اهمیت نمی‌دهد چون ثروتمند است

یک قانونگذار ارشد جمهوریخواه آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران در توییتی از «جو بایدن » رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل افزایش «بهای سوخت» و « تورم » در این کشور انتقاد کرد.

«تام کاتن» قانونگذار جمهوریخواه ایالت «آرکانزاس» در توییت خود نوشت: «جو بایدن به تورم یا افزایش قیمت بنزین اهمیتی نمی‌دهد، زیرا او فاقد حس همدلی است. خانواده او از طریق بده بستان‌های اقتصادی ثروتمند شده‌اند.»

متوسط قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور چند روز پیش به بالای پنج  دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین برای جو بایدن و دموکرات ‌های کنگره دردسر ایجاد کرده است.

این در حالی است که تنها ۱۵۰ روز دیگر تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده و دولت بایدن که دستاورد خاصی چه در عرصه داخلی و چه خارجی نداشته، فرصت چندانی برای بهبود عملکرد اقتصادی خود نزد رأی‌دهندگان آمریکایی که تورم به دغدغه اصلی آن‌ها تبدیل شده، ندارد. 

این موضوع می‌تواند یک کابوس سیاسی برای دموکرات‌ها باشد که قصد دارند اکثریت ناچیز خود را در انتخابات نوامبر کنگره حفظ کنند و به‌رغم داشتن اکثریت، تاکنون نیز در پیشبرد برنامه‌هایشان در کنگره موفق نبوده‌اند.

«ویلیام گالستون» رئیس مطالعات حاکمیتی در اندیشکده «بروکینگز» به شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: «به یقین امسال اقتصاد موضوع اصلی است. می‌توانم بگویم در شرایطی هستیم که تأثیر اقتصاد بر انتخابات، مشابه آنچه در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ رخ داد، است. فکر نمی‌کنم تصادفی باشد، زیرا اولین بار در نزدیک به ۴۰ سال است که تورم به موضوع اصلی برای رای‌دهندگان تبدیل شده است.»

بایدن به تورم اهمیت نمی‌دهد چون ثروتمند است

 «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز چندی قبل   به شبکه ‌«ای‌بی‌سی» گفت که افزایش قیمت‌ها تنها خطر کوچکی برای اقتصاد ایجاد می‌کند، اما اوایل ژوئن (ماه جاری میلادی) در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» اذعان کرد که اشتباه می‌کرده است. 

بایدن گرچه  جمعه گذشته متعهد شد که دولتش به انجام هر کاری برای کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داد، اما عمدتاً عامل تورم را حمله روسیه به اوکراین دانست.