«فروش نفتکش ایرانی به ونزوئلا» نمایانگر شکست تحریم‌‎های آمریکا است

مالک شریعتی نیاسر درباره فروش نفتکش ایرانی به ونزوئلا گفت: ساخت و فروش نفتکش ایرانی حاصل سالها تلاش،‌ دانشمندان و مهندسان ایران در بخش طراحی قطعات و زنجیره کاملی از بالاترین استاندارها در حوزه فناوری‌های ساخت تجهیزات نفتی است که با دستان کارگران ایرانی به منصه ظهور رسید.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: این کار بسیار بزرگی با توانمندی مجموعه سازندگان و تامین کنندگان قطعات شکل گرفت. دیگر اینکه نگاه ارزشی به توانمندی داخلی نقش بسیار پررنگی در ساخت نفتکش ایرانی دارد.

نماینده مردم تهران درمجلس اضافه کرد: بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر تحریم و دشمنی‌های قدرت‌های استکباری نیستند ولی توانمندی هم ندارند و برای تامین نیازهای خود وابسته هستند. اما کشور ما با بهره بردن از دانشمندان و نخبگان خود نه تنها به فناوری ساخت نفتکش ئست یافته است بلکه فرصت ارزنده‌ای برای صادرات بخش استراتژیک صنعت نفت فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ساخت نفتکش ایرانی نه بزرگ به ساختار تحریمی آمریکا است، اضافه کرد: ایران و ونزوئلا هر دو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا هستند. ولی نفتکش تولید متخصصان ایرانی مقابل چشمان همه دنیا مبادله شد، متخصصان ایرانی تهدید و تحریم را به فرصت تبدیل کردند.

این نماینده مجلس درباره روابط نفتی ایران و ونزوئلا اظهار داشت: یکی از فرصت‌هایی که در اختیار جمهوری اسلامی است، امکان توسعه پالایشگاه فراسرزمینی و توسعه میادین نفتی است،دولت قبل اعتقادی به این کار نداشت اما دولت سیزدهم ساخت پالایشگاه‌ها را در برنامه دارد.

وی ادامه داد: طرح‌ها و پروژه‌هایی مختلفی در حوزه نفتی در کشور انجام می‌شود، با توسعه فراسرزمینی پترو پالایشگاه‌ها، نفت سنگین به کشور ونزوئلا صادر و به فرآورده نفتی و نفت سبک تبدیل شود تا هیچ حصاری از طرف آمریکایی به دور ایران کشیده نشود.

شریعتی تاکید کرد: ساخت نفتکش ایرانی و فروش آن به ونزوئلا نشان دهنده سیاست دولت در افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه ای است، تنوع ارتباط با کشورهای دنیا سبب ارتقای منافع و دستاوردهای اقتصاد ایران در جهان می‌شود.

طرح‌های پتروپالایشگاهی مهمترین سلاح خنثی سازی تحریم‌ها هستند

این نماینده مجلس با بیان اینکه طرح‌های پتروپالایشگاهی کشور مهمترین سلاح خنثی سازی تحریم‌ها هستند، خاطرنشان کرد: باید هرچه سریعتر توسعه پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار بگیرد تا ظرفیت کشور با افزایش این بخش ارتقاء یابد.

«فروش نفتکش ایرانی به ونزوئلا» نمایانگر شکست تحریم‌‎های آمریکا است

 آیین تحویل دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو روسای جمهور ایران و ونزوئلا روز شنبه در تهران برگزار شد.

روسای جمهور دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس با عرشه این کشتی در خلیج فارس ارتباط برقرار کرده و در جریان مراحل ساخت و فعالیت این نفتکش اقیانوس‌پیما قرار گرفتند.

این کشتی نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته کشور ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران دو نفتکش دیگر نیز پس از ساخت به این کشور تحویل داده شوند.

کشتی آفراماکس دارای ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع، ۱۴/۸ متر آبخور، با ۱۵ نات سرعت است که قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.