روابط عمیق ایران و پاکستان همواره رو به جلو بوده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه) ۲۴ خرداد ماه در تهران میزبان « بلاول بوتو زرداری » وزیر خارجه جدید پاکستان بود در توئیتی در این باره نوشت: امروز در تهران میزبان برادر عزیزم، وزیر خارجه پاکستان بودم. 

وی افزود: روابط عمیق بین دو کشور بزرگ و موثر جهان اسلام، ایران و پاکستان همواره امیدبخش و رو به جلو بوده است.

وزیر خارجه اضافه کرد: در خصوص مناسبات سیاسی و امنیتی، گردشگری، تجارت، ورود زائران، افغانسان و رفع تحریم‌ها رایزنی‌های مهمی داشتیم.

روابط عمیق ایران و پاکستان همواره رو به جلو بوده است

امیرعبداللهیان امروز در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی طی اظهاراتی خاطرنشان کرد: امروز درباره مناسبات دوجانبه در ابعاد مختلف همکاری‌ها از حوزه‌های مرزی، پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی و توسعه تجارت محلی و همکاری‌های استانی تا اتخاذ رویکردها و مواضع مشترک سیاسی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم. در خصوص توسعه همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین در حوزه‌های اقتصادی و تجاری گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: در دو حوز‌ه که از دیرباز در دستورکار دو کشور قرار دارد و اسناد اولیه‌ای درباره آن امضا شده و حتی اقدامات عملی روی زمین درباره این موضوعات اتفاق افتاده است، بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان و همچنین افزایش میزان صادرات برق ایران به کشور همسایه پاکستان و یا سوآپ برق به پاکستان است که در این خصوص گفت‌وگو کردیم. علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا در مسیر حقوق بین‌الملل مکانیسم‌هایی هست که بتوانیم این همکاری‌ها را به بهترین وجه ارتقا دهیم.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: در خصوص موضوعات منطقه‌ای، آخرین تحولات در افغانستان، اوکراین، یمن و فلسطین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و بر راه‌حل سیاسی تأکید داریم و به عنوان جمهوری اسلامی ایران بین اوکراین و روسیه تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر بحران اوکراین در مسیر مذاکره و راه‌حل سیاسی به پیش برود با درک بانیان و ریشه‌های اصلی این بحران.