تجار روس زندگی در شرایط تحریم را از ایرانیان می آموزند

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس به تازگی در گزارشی به بررسی تاثیر تحریم های غرب بر زندگی مردم روسیه پرداخت و نوشت تجار روس برای آموختن نحوه زندگی در شرایط تحریم به ایران سفر می کنند.

در این گزارش به نقل از یکی از راهنمایان تورهای گردشگری ایران آمده است: گردشگران روس که قبلا بیشتر برای آشنایی با هنر، فرهنگ و غذاهای ایرانی به این کشور سفر می کردند اکنون برای این که بدانند چطور ایرانیان توانسته اند با وجود تحریم های بیشمار به زندگی خود ادامه دهند به ایران سفر می کنند.

به گفته این راهنما، پس از تحریم هایی که در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین علیه مسکو اعمال شد، تعداد گردشگران روس که به ایران سفر می کنند، به خصوص تجار این کشور، چند برابر شده است. آنها که قبلا بیشتر برای فروش محصولاتشان به ایران می آمدند حالا برای خرید به این کشور می آیند.

۴۰ سال است که ایرانیان زندگی با تحریم های پرنوسان غرب را تجربه کرده اند که به خصوص پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران موسوم به برجام در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت بیشتری یافته و دسترسی تهران به سیستم مالی جهانی را سخت کرده است.

توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ بین ایران و ۶ قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) امضا و قرار شد تا ایران در ازای رفع تحریم هایی که علیه آن کشور اعمال شده بود فعالیت های هسته ایش را محدود کرده و تحت نظارت بین المللی انجام دهد. اما ترامپ در سال ۲۰۱۸ با وجود مخالفت سایر امضاکنندگان توافق هسته ای اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می شود. وی همچنین کارزار جدیدی را به نام "فشار حداکثری" علیه ایران آغاز و تهران را مورد شدیدترین تحریم های ممکن قرار داد.

با این حال به گفته نویسنده مقاله فایننشال تایمز ایران توانست راه های دسترسی به بازار جهانی را پیدا کند و اکنون محصولات غربی از جمله حتی گوشی های اپل را نیز می توان در بازار ایران یافت. با این که برندهای چینی از سایر برندها بیشتر در ایران دیده می شوند اما باز هم می توان کالاهای غربی مانند محصولات فیلیپس یا بوش را هم در بازار این کشور دید.

تجار روس زندگی در شرایط تحریم را از ایرانیان می آموزند

این روزنامه انگلیسی بار دیگر به نقل از راهنمای گردشگری ایرانی، می نویسد: روس ها از نظر دسترسی به بازار جهانی و خرید لوازم و قطعات یدکی آمریکایی یا اروپایی در شرایط تحریم بسیار عقب‌تر از ایرانیان هستند.

به نوشته فایننشال تایمز، توانایی تجار ایرانی برای دور زدن تحریم ها و ادامه روند صادرات و واردات این کشور در شرایط تحریم باعث شده است تا محدودیت ها و مشکلات ناشی از این تحریم ها کاهش یابد. با این حال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام نیز می تواند موجب رفع تحریم های بیشتر شود.