آمریکا بپذیرد که تمام حلقه های تحریمی را بردارد، توافق نهایی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین نشست خرداد امسال خود در پاسخ به سوالی درباره بازگشت به توافق وین با اشاره به صحبت های مقامات اروپایی و آمریکایی گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال هاست برای همه روشن است و دولت آمریکا بی اعتمادی جامعه جهانی را نسبت به خودش دارد که ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

سعید خطیب زاده با این وجود تاکید کرد که ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند و این قطار همچنان به رغم همه بدعهدی های آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که در این نقطه هستیم چون آمریکا از برجام یک طرفه و غیرقانونی خارج شد و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد اما امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد، چون برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا ایران خروج از NPT (پیمان منع و گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را به عنوان یک گزینه پیش‌رو تصور می‌کند یا اساسا این موضوع مردود است؟ گفت: اینکه در مسیر جامعه نخبگانی موضوعاتی مختلف مطرح مشود طبیعی است اما اجازه بدهید روند مذاکرات در همین مسیر ادامه یابد.

توصیه همیشگی ما به گروسی این بوده که در چهارچوب وظیفه خود اظهار نظر کند/ اگر آمریکا بپذیرد که تمام حلقه های تحریمی را بردارد، توافق نهایی خواهد شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه  توصیه همیشگی ما به رافائل گروسی دبیر کل آژانس انرژی اتمی این بوده که در چهارچوب وطیفه خود اظهار نظر کند، گفت: مسیر وین مسیری است که در این مدت طی شده و قطار دیپلماسی مسیر خود را ادامه می‌دهد و همانطور که آقای امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه گفتند ما قبل از صدور قطعنامه در تلاش برای هموار شدن مسیر توافق بوده ایم که در تمام این مدت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به رغم کار شکنی های طرف مقابل ادامه داده و ابتکارات خود راهم  به آقای بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه کرده ایم.

به گفته سعید خطیب زاده از این ابتکارات از سوی دو وزیر دیگر هم ارائه شد اما ایالات متحده مجددا در تلاش بود تا توافق را عقب برگرداند به تصور غلط خودش ابزار فشار را دنبال کند که  در نتیجه آن یک برهه ای طرف مقابل از مسیر خارج شد اما الان مسیر همان دیپلماسی ست و از طریق آقای بورل این مسیر در حال پیگیری است.

آمریکا بپذیرد که تمام حلقه های تحریمی را بردارد/ آمریکا با هر تحریم کار خود را سخت تر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر آمریکا بپذیرد که تمام حلقه های تحریمی را بردارد براساس ابتکار جمهوری اسلامی توافق نهایی خواهد شد تاکید کرد که ایران مسیر خنثی سازی تحریم ها را خارج از مذاکرات ادامه داده است.

سعید خطیب زاده همچنین با بیان اینکه واشنگتن به عنوان مسبب این وضعیت بپذیرد که تعهدات خود را انجام دهد، گفت: هر آمریکا با هر تحریم کار خود را سخت تر می‌کند و در این زمینه که به افکار عمومی ثابت کند که در مسیر ترامپ قرار نگیرد اما آنچه ما می‌بینیم این است که تمام مسئولان آمریکا کمر همت بستند که میراث ترامپ را حفظ کنند.

هرآنچه امروز در آن قرار داریم مقصر اصلی اش واشنگتن است/ آمریکایی‌ها در تلاشند تا هر موضوع فرابرجامی را به برجام پیوند دهند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه هرآنچه امروز در آن قرار داریم مقصر اصلی اش واشنگتن استگفت: اگر ایالات متحده از این توهم دست بردارد که مسیر دیگری جز مذاکره برای بازگشت به وین وجود دارد می‌توان به مذاکره بازگشت.

سعید خطیب زاده همچنین گفت که از روز اول ما به آمریکا اعلام کردیم که هیچ موضوع فربرجامی را نمی‌توانند به برجام پیوند دهند ولی آن‌ها از این اصطلاح فرا برجامی خوششان آمد و در تلاشند تا هر موضوع فرابرجامی را به برجام پیوند دهند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آنچه بین ایران و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند و سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند؛ این در حالی است که ایران از روز اول اعلام کرده اگر آمریکا به آنچه در برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات آن‌ها آمده، پاسخ بدهد و بپذیرد هیچ نقطه‌ای که تعهد داده از آن مستثنی نیست، فردا می‌توانیم برویم و قطعنامه را به نتیجه برسانیم.

آن‌هایی که سلاح هسته‌ای دارند باید متعهد به خلل سلاح هسته ای شوند

سعید خطیب زاده در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران درباره پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کاملا روشن است و جزئیات اولین ابتکارات جمهوری اسلامی ایران بوده، گفت: اتفاق آمریکا و رژیم اشغالگر قدس که سلاح هسته‌ای دارند  باید متعهد به خلل سلاح هسته ای شوند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه عضویت ایران در پیمان منع و گسترش سلاح‌های هسته‌ای تابع روند های خاصی است و جامعه بین المللی نیز باید همه تلاش خود را برای منع گسترش سلاح های هسته‌ای به کار گیرد.

عاملان شهادت حاج قاسم سلیمانی تحت تعقیب هستند و باید تا ابد در ترس زندگی کنند

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی در باره ترور شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه آنچه در آن بامداد اتفاق افتاد جنایت آشکار بوه، عاملین و مباشرین مورد تعقیب هستند، گفت:  تصمیم قطعی ایران این است که عاملان شهادت حاج قاسم سلیمانی به پیشگاه عدالت آورده شوند که  در این راستا ما با دوستان خود با عراق پیگیری های لازم را انجام داده و تا آخر هم در ایم مسیر خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد که هرازگاهی برخی اظهارات توسط جرثومه های فساد گفته می‌شود اما باید تا ابد در ترس زندگی کنند.

رفتار دولت جدید کره جنوبی با دولت قبلی برای پرداخت بدهی خود به ایران فرقی نکرده است

سعید خطیب زاده درباره بدهی کره کره جنوبی به ایران و دیوار کشی‌های ترکیه در نقاط مرزی نیز گفت: دولت جدید کره جنوبی گفته که با دولت پیشین این کشور متفاوت است اما ما تفاوتی ندیده ایم و به دولت جدید کره زمان دادیم تا نشان دهد چه اقدامی می‌خواهد درباره پرداخت بدهی ها خود انجام دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره دیوارکشی ترکیه در مرز ایران گفت موضوعی که ما با ترکیه مطرح کردیم این است که یکپارچگی منطقه و همکاری های مشترک و توپوگرافی منطقه ای در نطر گرفته شود که در این راستا ایران و ترکیه در تلاشند تا در این زمینه هم با گفتگو به یک نظر مشترک برسند.

ایران  مجددا جایگاه ترانزیتی خود را در جهان به دست می آورد/ آخر هفته میزبان لاوروف خواهیم بود

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره تحولات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آنچه که گفته می‌شود کسری از اتفاقاتی است که دارد رخ می‌دهد و ایران دارد مجددا جایگاه ترانزیتی خود را در جهان به دست می آورد، گفت: کریدور شمال به جنوب اولین محموله های خود را به صورت کانتینری از روسیه به سمت هند فرستاد و مسیرهای دیگر هم در حال فعال شدن است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، دولت سیزدهم در سفر رئیس جمهور های منطقه در تلاش است که حلقه اتصالات منطقه ای را  چه در حوزه اکو  و چه حوزه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و... فعال کند و در این رابطه نیز آخر هفته میزبان لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهیم بود.

بدهی برق عراق به وزارت خارجه ایران اعلام وصول شده است

سعید خطیب زاده درباره برخی بدهی های عراق به ایران با بیان اینکه یک مدل تکراری وجود دارد که یک خبر معمولی را به یک تلخی بدل کنند، گفت: ما به رغم تمام سختی ها بدهی های خود را در تلاش بودیم تا وصول کنیم که این تلاش نتیجه داد و بدهی برق عراق به وزارت خارجه ایران اعلام وصول شده است؛ از دولت عراق برای این پرداخت تشکر می‌کنم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک (تی بی آی) وصول شده و کم و کیف آن را می‌بایست بانک مرکزی توضیح دهد.

مراحل قضائی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود

سعید خطیب زاده در پایان این نشست خبری با بیان اینکه مراحل قضائی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود، گفت: دولت یونان از طریق وکلا تلاش کرده مستندات را آماده کند برای این‌که فرآیند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود اما ما به دولت یونان توصیه کردیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده را کنند که اطمینان داریم آن را از مسیر قانونی و قضایی طی کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار امیدواری کرد تا ایران در عمل شاهد آزادسازی محموله نفتی خود باشد و مسیر روابط دوجانبه تهران و آتن  از دخالت عامل سوم مصون بماند.