مقابله با تحریم‌ها، دستور کار سفر لاوروف به تهران

روزنامه قطری «العربی الجدید» چاپ لندن، امروز (چهارشنبه)، اهداف سفر «سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه به تهران را تشریح کرد.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه ایرانی گزارش داد که وزیر امور خارجه روسیه در این سفر با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان » وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چند تن دیگر از مقامات تهران دیدار خواهد کرد.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، اضافه کردند که لاوروف در گفت‌و‌گوهای خود در تهران روابط دوجانبه ایران و روسیه و همکاری مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و اوضاع سوریه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

طبق گفته منابع مذکور، مسئله مهم دیگری که در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت، تشدید همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست. این منابع خاطرنشان کردند که «به منظور استفاده از تجارب ایران برای مقابله با تحریم‌ها، در ماه‌های اخیر، سفرهایی علنی و محرمانه [ از سوی مقامات] روسیه به ایران» صورت گرفته است.

این منابع همچنین افزودند که سفر مقامات ایرانی به روسیه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت چراکه همکاری دو طرف اخیرا برای مقابله مشترک با تحریم‌های آمریکا و غرب افزایش یافته است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی، روز دوشنبه (۳۰ خرداد ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در آخر هفته خبر داد و گفت: «آخر هفته میزبان آقای لاوروف خواهیم بود تا بتوانیم همکاری‌ها را با منطقه اوراسیا و قفقاز گسترش دهیم.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز، بامداد امروز، در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ «فردا (چهارشنبه) لاوروف در سفری به ایران می‌رود.»

این نخستین سفر لاوروف به ایران در دولت سیزدهم است. وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ و در پی دعوت «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه به تهران سفر کرده بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، در روز جمعه (۱۳ خرداد ماه)، در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، ضمن ابراز خرسندی از سفر رسمی خود در آینده به ایران، مناسبات و همکاری‌های دو کشور را در همه ابعاد رو به گسترش خوانده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالی که گذشت دو بار به مسکو سفر کرد. وی در نخستین سفر بعد از تصدی این سمت ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۰ وارد مسکو شد و ۱۴ مهر ماه با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. آخرین سفر در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته انجام شد و امیرعبداللهیان سفری چند ساعته به فدراسیون روسیه داشت و با لاوروف دیدار کرد و به رایزنی درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات وین پرداخت.

مقابله با تحریم‌ها، دستور کار سفر لاوروف به تهران

 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ نیز در حاشیه بیست و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در دوشنبه، با وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وزرای خارجه ایران و روسیه دهم فروردین ماه سال‌جاری هم در شهر تونشی چین و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان با یکدیگر دیداری دوجانبه داشتند وحسین امیرعبداللهیان در دیدار سرگئی لاوروف مخالفت ایران با اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه را اعلام کرد.