ضرورت اقدام سئول برای پرداخت بدهی ایران

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز شنبه در گزارشی به نقل از منابع دولتی نوشت: این اولین سفر یلن به کره جنوبی پس از برعهده گرفتن پست وزارت خزانه داری آمریکا ست و قرار است وی در جریان آن با مقام های کره ای در مورد هماهنگی سیاست اقتصادی رایزنی کند.

سئول و واشنگتن تاریخ دقیق سفر وزیر خزانه داری آمریکا به کره جنوبی را اعلام نکرده اند.

به گفته منابع مطلع، یلن در جریان این سفر که در قالب سفری به آسیا برای شرکت در اجلاس مقام های مالی گروه ۲۰ انجام می شود، با مقام های ارشد کره جنوبی دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

یلن در این سفر با «پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی و «چو کیونگ هو» وزیر دارایی این کشور دیدار و در مورد کره شمالی مذاکره می کند. مقام های اطلاعاتی سئول و واشنگتن نگرانند که پیونگ یانگ برای انجام اولین آزمایش هسته ای ظرف پنج سال آینده آماده شود.

هفته گذشته وزیر امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی اش گفت که دو متحد باید درجهت تصویب قطعنامه جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل برای برخورد با تحرکات کره شمالی اقدام کنند.

تحریم علیه روسیه به دلیل حمله اوکراین، از دیگر مباحث ویژه در جریان سفر یلن به کره جنوبی است.

در ماه های اخیر، موضوع دارایی های مسدود شده ایران نزد کره جنوبی به بهانه تحریم های آمریکا، یکی از موضوع های گفت و گو بین مقامات سئول و واشنگتن بوده است و انتظار می رود در سفر این مقام آمریکایی به کره جنوبی، موضوع دارایی های مسدود شده ایران بطور جدی تعیین تکلیف شود.

ضرورت اقدام سئول برای پرداخت بدهی ایران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته در نشست خبری هفتگی خود در مورد پرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران گفت: دولت جدیدی در کره بر سر کار آمده؛ وعده‌هایی داده‌ است اما هنوز هیچ حرکتی از آنها ندیدیم و منتظریم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست. به دولت جدید کره وقت می‌دهیم تا نشان دهد که مثل دوستانمان در منطقه چه اقدامی در پرداخت بدهی‌ها به ایران انجام می‌دهد.

کره جنوبی حدود هشت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.