تقاضای زلنسکی از انگلیسی ها

ولودیمیر زلنسکی که در جشنواره هنرهای اجرایی معاصر گلاستونبری بصورت مجازی سخنرانی می‌کرد، گفت: ما هم در اوکراین دوست داریم مانند گذشته زندگی کنیم و از آزادی و این تابستان شگفت انگیز لذت ببریم، اما نمی توانیم این کار را انجام دهیم زیرا وحشتناک ترین اتفاق افتاده و روسیه آرامش ما را ربوده است.

رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه  اجازه نخواهد داد جنگ کمر آن ها را خم کند، گفت که می‌خواهد پیش از آنکه زندگی مردم در سایر کشورهای اروپایی، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ویران شود، به آن خاتمه دهد.

زلنسکی به هزاران نفری که در میان جمعیت به سخنانش گوش می‌دادند، گفت: هرچه مردم بیشتری در دفاع از آزادی و حقیقت به ما بپیوندند، جنگ در اوکراین زودتر پایان خواهد یافت.

وی در همین پیوند گفت: حقیقت را در مورد جنگ روسیه نشر دهید و از اوکراینی‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود هستند، حمایت کنید.

رئیس جمهوری اوکراین در حالی این مطلب را بیان کرد که داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد صدها پناهجوی اوکراینی به رغم وعده‌ها و تبلیغات گسترده دولت بوریس جانسون برای حمایت از آن‌ها در این کشور، آواره و بی‌خانمان هستند.

تحقیقات صورت گرفته در رسانه‌های انگلیس حاکیست که از پایان ماه فوریه (اواسط اسفند ۱۴۰۰)، حداقل ۴۸۰ خانواده اوکراینی و ۱۸۰ فرد مجرد درخواست کمک برای رفع بی خانمانی کرده‌اند.

تقاضای زلنسکی از انگلیسی ها

دولت محافظه‌کار جانسون اصرار دارد که طرح «خانه برای اوکراینی‌ها» و صدور روادید برای شهروندان اوکراینی که در انگلیس دارای خویشاوند هستند، ضامن اسکان پناهجویان این کشور است. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال سلاح و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند

اما مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که انگلیسی ها چندان رغبتی به اسکان اوکراینی‌ها در خانه‌های خود ندارند و بسیاری از پناهجویانی که با وعده دولت انگلیس راهی کشور می‌شوند آواره و بعد از مدتی به فکر بازگشت می‌افتند.