آیا سرچ سایت‌های مستهجن در ایران بالاست؟

افكار نيوز - در جستجوهای فارسی این واژه ها (که در واقع خط عربی است و در بین کشورهای فارسی و عربی زبان مشترک است ) باز هم نه ایران جزو ده کشور ابتدایی و نه تهران جزو ده شهر ابتدایی آمار گوگل ترند است.

به گزارش افکار، جهان نوشت: دو سال قبل نیز که سران اصلی چند سایت مستهجن در ایران بازداشت شدند، در برنامه " شوک " که از رسانه ملی پخش شد اعلام کردند که روزانه ۱۲ میلیون نفر در ایران از این سایتها بازدید می کردند.
هر از چند گاهی گزارشی از آمار بالای بازدید کنندگان از سایت های مستهجن در ایران همراه با ابراز نگرانی فراوان از روند رو به افزایش آن منتشر می شود، به نحوی که اعلام می شود در سرچ برخی از واژه های مستهجن در اینترنت، ایرانیان گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان ربوده اند و در رتبه های اول تا سوم جهانی قرار دارند.
هرچند که هنوز کم نیستند کاربرانی که با انواع و اقسام فیلتر شکن و صرف وقت و هزینه بیشتر، به اینگونه سایتها مراجعه دارند اما به نظر می رسد از ابتدا میزان اعداد و ارقام اعلام شده از تعداد کاربران مراجعه کننده به سایت های مستهجن، بسیار بیشتر از آنچه هست نشان داده می شده به نحوی که شاید هنوز نتوان به عنوان یک آسیب اجتماعی در ایران به آن نگاه کرد.
با اینکه آمارهای ثابتی از این میزان مراجعه در دست نیست، اما با مراجعه به بخش روندهای گوگل(google trends) متوجه می شویم در جستجوهایی که به زبان انگلیسی از رایجترین واژه های مستهجن در جهان صورت می گیرد، نه تنها ایران در رتبه های اول تا سوم قرار ندارد که حتی جزو ده کشور اول جهان هم نایستاده است و اغلب کشورهای آسیای شرقی و آفریقایی، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی خواستار این بی آبرویی شدند.
در جستجوهای فارسی این واژه ها(که در واقع خط عربی است و در بین کشورهای فارسی و عربی زبان مشترک است) باز هم نه ایران جزو ده کشور ابتدایی و نه تهران جزو ده شهر ابتدایی آمار گوگل ترند است.
و باز هم جای امیدواری دارد که در مورد سرچ واژه های مستهجنی که بین ایرانیان و اعراب مشترک است مانند واژه " جنسی "، ایران جزو سه کشور ابتدایی نیست این در حالی است که جستجوی برخی از این واژه ها از جنبه علمی است و لزوماً جنبه غیر اخلاقی ندارد.
اگر به آمار سرچ واژه های مختص ایرانیان نیز مراجعه کنیم، متوجه خواهیم شد که از سال ۲۰۰۸ به بعد جستجوی واژه های مستهجن سیر نزولی داشته اما متأسفانه هنوز به میزانی است که گوگل ترند آن را روی نمودارمی برد.
با اینکه به نظر می رسد مسئولان فرهنگی کشور باید به شدت تلاش کنند که این روند را باز هم کاهش دهند و با راهکارهای مؤثر و اجرایی، سمت و سوی علاقه جوانان را به طرف دیگری سوق دهند، اما می توان به جای اعلام آمار ناامید کننده و بعضاً اشتباه هویت ایرانی - اسلامی خود را تقویت کرده و آن را به رخ جهانیان بکشیم.

پایان خبر / ب.