گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا رخ نخواهد داد/ ادامه دار شدن مذاکرات به دلیل مقاومت آمریکاست

محمدصادق کوشکی ، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به مذاکرات هسته‌این وین و صحبت‌های جوزف بورل مبنی بر ازسرگیری مذاگرات بین آمریکا و ایران بیان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام ، جمهوری اسلامی ایران موضع رسمی خود را به این گونه اعلام کرد که مذاکره‌ای با طرف آمریکایی نخواهد داشت و با طرف‌های اروپایی و سایر اعضای برجام مذاکرات را ادامه می‌دهد و تا امروز هم برنامه بر همین منوال پیش رفته است.

وی افزود: اینکه ایران بخواهد با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشد منعی است که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند و منافع ما هم ایجاب نمی‌کند با آمریکایی که برجام را نقض کرده و از آن خارج شده است، مذاکره داشته باشیم.

کوشکی یادآورشد: چرا که با این کار هم جایگاه ما تنزل پیدا می‌کند و هم موقعیتمان را در مذاکرات پایین می‌آورد و اینگونه در جایگاهی قرار می‌گیریم که مجبور به امتیاز دادن به آمریکایی‌ها خواهیم شد.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اینکه جمهوری اسلامی ایران حاضر به مذاکره با آمریکا شود نه نتیجه‌ای و نه خروجی مناسبی برای ما خواهد داشت و خیلی بعید است که این مذاکره مستقیم انجام شود. در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت جدیدی که در دنیا رقم خورده است ما نیازمند مذاکره نیستیم.

کوشکی خاطرنشان کرد این آمریکا‌یی‌ها‌ هستند که باید برای بازگشت به برجام تلاش کنند و امتیاز بدهند. به واسطه قیمت فعلی نفت و وضعیت خاص اقتصاد جهان بعد از جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده است ما در این وضعیت بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها می‌توانیم نفت بفروشیم و تجارت خودمان را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به حضور ما در پیمان‌هایی نظیر شانگهای و گفتگوهایی که با همسایه‌ها داشتیم و در چند ماه اخیر شاهد توسعه تجارت با کشورهای همسایه خودمان هم بوده‌ایم منطقی نیست که برای بازگشت آمریکا به برجام امتیاز بدهیم.

گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا رخ نخواهد داد/ ادامه دار شدن مذاکرات به دلیل مقاومت آمریکاست

کوشکی درانتها معتقد است آمریکا هیچ گاه ادعا نکرده است که برای مذاکرات طرح جدیدی دارد و آن‌ها از ابتدا تا به امروز این نکته را مطرح کردند که قصد دارند به برجام بازگردند و نمی‌خواهند هزینه‌هایی که بابت خروج به ملت ایران تحمیل شده است را جبران کنند و حتی قصد دارند امتیازات جدیدی را هم برای خودشان بگیرند و تغییر در موضع آن‌ها عملا ایجاد نشده است.