اسرائیل به هر روش ممکن دنبال تضعیف مذاکرات هسته‌ای است

این تارنمای آمریکایی افزود،یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از بورل به دلیل سفرش به تهران بشدت انتقاد کرده است. بورل که  قبل از سفر به تهران با لاپید دیدار کرده بود، روز یکشنبه در تهران گفت که به توافقی برای احیای مذاکرات دست یافته است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، لاپید، بورل را متهم کرده که به ادعاهای اخیر درباره نقش تهران در طراحی کشتن غیرنظامیان صهیونیستی در ترکیه بی توجه بوده است. اما مقام های اتحادیه اروپا می گویند بورل به ویژه درباره همه این نکات با لاپید مشورت کرده و در اظهارات علنی خود در بعد از نشست هایش در تهران خاطرنشان کرده که این مسائل را با طرف ایرانی مطرح  کرده است.

این گزارش افزود: در بروکسل، انتقاد صهیونیست ها بخشی از تلاش ها برای کارشکنی در مقابل مذاکرات هسته ای ایران قلمداد شده است.

یک دیپلمات آگاه از مذاکرات بورل و صهیونیست ها به پولیتیکو، گفت: بورل قبل از سفر به ایران پیامی برای لاپید فرستاد و توضیح داد که تلاش می کند ایران را به مذاکرات بازگرداند و آخرین موانع را از میان بردارد. لاپید به او پاسخ داد که این موضع او به ویژه به دنبال غیرفعال کردن همه دوربین های آژانس  توسط ایران و محکومیت آن از سوی آژانس بسیار ناامید کننده است.

به نوشته پولیتیکو، لاپید به بورل گفته است که ارسال پیام غلط به ایران یک اشتباه راهبردی است. سخنگوی بورل از اظهارنظر درباره پیام های ردبدل شده بین او و لاپید خودداری کرد و علت آن را سیاست طولانی مدت در خودداری از بحث درباره ارتباطات دیپلماتیک عنوان کرد.

اما یکی از مقام های اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که بورل به عنوان تسهیل کننده و هماهنگ کننده بی طرف مذاکرات به ایران سفر کرد و  موفق شد موافقت ایرانی ها را برای از سرگیری مذاکرات با طرف آمریکایی در روزهای آینده تضمین کند.

اسرائیل به هر روش ممکن دنبال تضعیف مذاکرات هسته‌ای است

پولیتیکو به نقل از این مقام رسمی اتحادیه اروپا مدعی شده است که «مسائل بسیار نگران‌کننده‌ای» از جمله بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا توسط ایران وجود دارد، اما بورل این نگرانی‌ها را از جمله در مورد امنیت رژیم صهیونیستی به طور مستقیم با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران مطرح کرده است.

بورل اغلب گفته است که بازگرداندن پایبندی به توافق هسته ای از سوی همه طرف ها برای ثبات جهانی و برای منطقه خاورمیانه از جمله رژیم صهیونیستی مفید است و او در پایان دیدار از ایران نیز خطاب به خبرنگاران گفت ادغام دوباره ایران در اقتصادی جهانی به توافقی بر سر افزایش قیمت های نفت و گاز طبیعی به دلیل جنگ اوکراین کمک خواهد کرد.

پولیتیکو نوشت: برخی مقام های غربی بر این باورند که تغییر اتکای تجاری از روسیه به ایران اشتباهی تاریخی است.

این رسانه آمریکایی در پایان تحلیل خود نوشت، رژیم صهیونیستی به تازگی با میزبانی از رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و انتشار اطلاعاتی که نشان می دهد ایران مدارک محرمانه آژانس را به سرقت برده تلاش کرد قدرت نمایی کند.

گروسی اطلاعات زیادی را درباره این دیدار منشر نکرد اما اشاره کرد که از رژیم صهیوینستی خواسته توافق بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کند.