نصیحت هوشمندانه مادرو به آمریکا و اروپا

رئیس جمهور ونزوئلا با انتقاد از تحریم‌های آمریکا و اروپا بر صنایع نفت ایران و ونزوئلا گفت که ونزوئلا آماده پذیرایی از شرکت‌های فرانسوی است.

به گزارش «رسانه‌های ونزوئلایی» « نیکلاس مادورو » رئیس جمهور ونزوئلا در نشستی به مناسبت «روز خبرنگار» در این کشور در پاسخ به درخواست روز دوشنبه ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر تنوع بخشیدن به منابع عرضه نفت در بازار با حضور  ایران و ونزوئلا، گفت: «هر وقت خواستید، خوش آمدید.»

بر اساس این گزارش، فرانسه برای غلبه بر بحران جهانی انرژی از انجام مذاکراتی که منجر به بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار شود، حمایت کرده است.

رئیس جمهور ونزوئلا تصریح کرد که با وجود آزار و اذیت و اقدامات قهری یکجانبه علیه صنعت ونزوئلا، این کشور کماکان در بازار نفت حضور دارد. رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد که  این کشور آماده برای پیوستن مجدد به بازار نفت در برخی کشورهای اروپایی است.

مادورو با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا گفت، این ایالات متحده و اروپا هستند که مردم خود و سایر کشورها را از نفت ونزوئلا و ایران محروم کرده‌اند.

«خبرگزاری فرانسه» به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور گزارش داد پاریس خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت است.

خبرگزاری «رویترز» نیز روز دوشنبه گزارش داد یک مقام ریاست ‌جمهوری فرانسه گفت که پاریس خواهان بازگشت دو کشور تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای نفت است تا فشار روسیه در عرضه انرژی را که باعث افزایش قیمت‌ها شده ، کاهش دهد.

فرانسه همچنین خواستار این است که سازوکار برنامه‌ریزی شده برای سقف قیمت نفت تا حد امکان گسترده باشد و به تولید روسیه محدود نشود.

نفت ایران

در پی اعمال تحریم‌های ضد روسی غرب از جمله بر بخش انرژی این کشور، قیمت نفت و بنزین در کشورهای غربی بخصوص اروپایی که وابستگی زیادی به انرژی روسیه دارند، به شدت افزایش یافته و این کشورها را برای تامین منابع انرژی با مشکل مواجه کرده است.

برخی گزارش‌ها نیز از سفر مقام‌های ارشد واشنگتن به کاراکاس حکایت دارد.  در حالی که گمانه‌زنی‌ها از تشدید تحرکات واشنگتن برای ترمیم روابط با کاراکاس حکایت دارد، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» روز سه شنبه گزارش کرد که مقام‌های ایالات متحده در تلاش برای بازسازی روابط به ونزوئلا بازگشتند.