اشتباهات گذشته را در تفکیک وزارت صمت تکرار نکنیم

رضا تقی‌پور در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، گفت: حدود ۱۰ سال از تصمیم قطعی مجلس مبنی بر ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع می‌گذرد، اما هنوز ساختارهای جدید به صورت کامل مستقر نشده‌اند تا بتوانیم آثار و پیامدهای این تصمیم را در عمل و در خروجی اندازه‌گیری کنیم. سوال ما این است که آیا در مقایسه با ساختار قبلی اثربخشی و کارایی بیشتری داشته است یا خیر؟

 

وی با بیان اینکه تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها تصمیمات کلان و ساختاری هستند، افزود: این تصمیمات کلان نیازمند بررسی‌های طولانی مدت است. این بررسی‌ها باید با مطالعات تفصیلی و مقایسه‌ای با کشورهایی که این تجربه را دارند، انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در طول ۴۳ سال اخیر چند بار تجربه ادغام و تفکیک وزارت صنایع و بازرگانی را داشتیم و آزمون کردیم، تاکید کرد: منطق حکم می‌کند تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت آسیب‌شناسی شود.

تقی‌پور افزود: ساختارها قراردادهایی هستند که ما تنظیم و تدوین می‌کنیم و مهم فرآیندهای داخلی این ساختار است که به آن روح می‌بخشد. اگر این اتفاق درست نیفتد، تغییر ساختار به صلاح نخواهد بود.

وی گفت: تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت به پژوهش‌های عملیاتی و کاربردی نیازمند است و پیش از هر اقدامی باید این مطالعات صورت گیرد. با ساختار فعلی نیز می‌توان شرایط را مدیریت کرد، به شرطی که فرآیندها درست باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به موافقت هیئت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی تأکید کرد: تدوین لایحه از سوی دولت نیازمند کار تخصصی است.

اشتباهات گذشته را در تفکیک وزارت صمت تکرار نکنیم

وی در خصوص طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت در مجلس، گفت: پیش‌تر این وزارتخانه‌ها از هم منفک بودند و سپس ادغام شدند، بنابراین اگر طرح مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد باید کامل و بی‌نقص باشد و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با تصمیم جدید و ساختار جدید، ناهماهنگی‌های گذشته بین بخش‌های مختلف زنجیره تولید را نداشته باشیم.