توسعه میدان نفتی آزادگان

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیات دولت، اظهار داشت: توسعه صنایع زیربنایی و پیشران اقتصادی و هدایت نقدینگی به سمت تولید یکی از برنامه­ های جدی دولت سیزدهم است.

وی افزود: چند روز پیش رئیس­ جمهور از چند طرح معدنی و صنعتی رونمایی کرد. توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان هم در همین راستا است.

سخنگوی دولت گفت: در صنایع اصلی مانند نفت ­و­گاز نیاز به سرمایه­ گذاری، تجدید و گسترش زیرساخت­ ها داریم. اگر در این رابطه اهتمام جدی صورت نگیرد، کشورمان در بلندمدت دچار خسارت­ خواهد شد. دولت مصمم و متعهد است که این اقدامات زیرساختی را انجام دهد.

بهادری در ادامه با اشاره به این موضوع که میدان مشترک نفتی آزادگان اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: میدان نفتی مشترک آزادگان در 80 کیلومتری غرب اهواز و در محدوده­ای به وسعت حدودی 20 کیلومتر در 75 کیلومتر، بزرگ­ترین میدان مشترک نفتی ایران است.

وی گفت: ظرفیت­ های زیادی در این میدان مشترک نفتی وجود دارد که تا کنون به­ درستی مورد استفاده قرار نگرفته است. دولت سیزدهم از همان اوایل شروع­ به ­کار طرح­هایی را برای توسعه این میدان مشترک نفتی به کارشناسی سپرد.

توسعه میدان نفتی آزادگان

دبیر هیئت دولت گفت: با توجه به نگاه جدی ای که به این میدان نفتی شد، در چند ماه گذشته ناوگان حفاری در این منطقه حدود 60 درصد افزایش داشته است.

بهادری با بیان این موضوع که طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان به صورت «یکپارچه» تدارک دیده شده است، تاکید کرد: این طرح شامل توسعه همزمان فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی است.

رئیس شورای اطلاع ­رسانی دولت گفت: در این طرح مهم در تاریخ صنعت نفت ایران، برای اولین­ بار از ظرفیت بانک ­های خصوصی و دولتی، صندوق توسعه ملی و شرکت­های اکتشاف و تولید (E&P) به صورت هم­زمان استفاده می­ شود.

بهادری با اشاره به این موضوع که یکی از نکات بسیار مهم طرح توسعه هم­زمان میدان آزادگان، تکیه بر توان و ظرفیت­ های داخلی است، گفت: منابع مالی مورد نیاز این طرح 7 میلیارد دلار پیش ­بینی شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر تمایزهای طرح مزبور، مشارکت بانک­ها به عنوان سرمایه­ گذار و شریک در ریسک، نه صرفا به عنوان نهاد تسهیلات­ دهنده، است. عملیات ازدیاد برداشت به صورت گسترده و با روش تزریق آب هم از نکات مهم طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان است.

دبیر هیئت دولت با بیان این موضوع که با اجرای طرح اشتغال گسترده­ای در کشور و منطقه ایجاد خواهد شد، گفت: ظرفیت خالی سازندگان داخلی کالا و تجهیزات نفتی هم تا حد زیادی با طرح توسعه میدان آزادگان پر خواهد شد.

بهادری تصریح کرد: با کارشناسی ­های انجام شده و تبیین طرح برای سرمایه­ گذاران، جذابیت­ های فراوان اقتصادی توسعه آزادگان و نرخ بازگشت سرمایه آن باعث مشارکت نهادهای سرمایه­ گذار شده است.

سخنگوی دولت گفت: طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان با هدف رساندن تولید روزانه به 570 هزار بشکه نفت خام اجرایی می­ شود. همچنین برای اولین­ بار است که موضوع ازدیاد برداشت با تزریق آب در حجم وسیع در این طرح عملیاتی خواهد شد.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه طول مدت این قرارداد در دوره توسعه 7 ساله خواهد بود، تصریح کرد: مطابق ارزیابی اولیه طرح، حفر بیش از 420 حلقه چاه جدید تولیدی و تزریقی و احداث بیش از 430 کیلومتر خطوط لوله جمع ­آوری و انتقال نفت و آب در کنار احداث چند مجموعه منیفلد (شیوه­ای برای جمع­آوری نفت از چاه) جدید و همچنین احداث چند مجموعه تفکیک جدید پیش ­بینی شده است.

بهادری جهرمی در پایان گفت: با اجرایی شدن این طرح بزرگ، پویایی قابل­ توجهی در بخش صنایع و تجهیزات مرتبط با نفت و گاز نظیر لوله­ سازی، پمپ­ سازی و شیرهای سرچاهی ایجاد خواهد شد.