۱۰ طرح بزرگ صنعتی در کردستان ایجاد می‌شود

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی جمعه‌شب در نشست پایانی سفر بیست و هفتم به استان کردستان با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج با تبریک روز عرفه و عید قربان، اظهار کرد: ان‌شاءالله خداوند در این عید عبودیت و بندگی آنچه خیر و برکات است برای مردم ایران اسلامی مقدر گرداند.

وی خاطرنشان کرد: دوست داشتم در این سفر خدمت همه مردم استان برسم لاکن این فرصت ممکن نشد، کاش فرصت بیشتری برای بازدید از جای جای استان داشتم که امیدواریم در دوره‌های بعدی سفرهای استان به کل شهرستان‌ها سفر کنم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: قبل از هر سفری با تعدادی از کارشناسان و نماینده ولی فقیه و استاندار اولویت‌بندی‌ها را مشخص می‌کنیم و اعتباراتی را برای کارها اختصاص می‌دهیم و هر سفر دارای مصوباتی است که توسط استانداران باید پیگیری و اجرا شود.

وی سرمایه‌گذاری و رفع بیکاری را دو نیاز اساسی کردستان دانست و گفت: ۱۰ طرح صنعتی از سوی شرکت‌های بزرگ وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ۱۰ شهرستان کردستان مصوب شده که باید پیگیری و اجرایی شود و این غیر از پیگیری دولت برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی افزود: ما پروژه‌هایی در شهرک‌های صنعتی داریم که نیمه‌تمام رها شده و اولویت ما اتمام این پروژه‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای رونق تجارت و صادرات ظرفیت خوبی در کردستان وجود دارد و مناطق آازاد باید به مراکز تولید و صادرات تبدیل شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: اساس مناطق آزاد بر تولید و صادرات است و منطقه‌ای ارزشمند خواهد بود که تولید در آن فعال شود و یکی از نکات مهم در کردستان موضوع فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی است.

وی اظهار کرد: باید از فرصت مرزی بودن استفاده کرد و راهکار مناسب برای ساماندهی کولبری استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی است.

رئیس جمهور اضافه کرد: فعال کردن معادن استان از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ما معادنی در کردستان داریم که پروانه‌ دارند اما در استخراج مشکل دارند.

وی تکمیل دانشکده صنایع و معادن در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: معادن یک حقوق مالکانه دارد که قبلا آنگونه که باید دریافت و هزینه نمی‌شد و بر اساس محاسبات انجام شده امسال می‌توانیم ۱۰ برابر سال گذشته حقوق مالکانه را از معادن افزایش دهیم.

آیت‌الله رییسی گفت: این حق مالکانه یا حقوق دولتی از معادن در خود استان هزینه خواهد شد که نقش مهمی در توسعه ایفا خواهد کرد.

وی  عنوان کرد: ۲۰۰ طرح که زمینه اشتغال خوبی دارند در این سفر برای کردستان تصویب شده که منجر به ایجاد ۸ هزار اشتغال با بودجه و اعتبار تخصیص داده شده می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۸۲ طرح در حوزه زیربنایی، ۴۹ طرح آب و کشاورزی و ۱۸ طرح فرهنگ و آموزش صنعت و معدن برای استان تصویب شد.

آیت‌الله رییسی اضافه کرد: سفر ما ناظر به پروزه‌های نیمه تمامی است که مردم را رنج می‌دهد لذا برای رفع محرومیت باید نگاه به کردستان تغییر  کند.

وی اضافه کرد: پروژه ساخت فرودگاه سقز که بیش از ۲۵ سال از شروع آن می‌گذرد و حتی یک بار هم افتتاح شده است را بازدید کردیم و اعتبارات مورد نیاز تکمیل و بهره‌برداری واقعی به آن اختصاص دادیم.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که دولت شما برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی در کردستان چه برنامه‌ای دارد گفت: کردستان مهد فرهنگ و هنر است که نشانه‌های مدنیت در آن بسیار زیاد است هم نگه‌داشت این میراث فرهنگی و همه توسعه آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیت‌الله رییسی اذعان کرد: کردستان مساجد، مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها دارد و بیش از ۴۰ هزار دانشجو و یک هزار استاد در این استان وجود دارد، کارهای فرهنگی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود مردم فرهنگ دوست در کردستان خود انگیزه دارند منتها باید از ناحیه دولت هدایت، حمایت و نظارت شوند.

وی عنوان کرد: معتقدیم دولت نباید متصدی بخش فرهنگ باشد بلکه اساتید، نخبگان و افراد توانمند در شهرهای مختلف کار را دست بگیرند تا شاهد اتفافات خوبی در این حوزه باشیم.