کاخ سفید: ایران یا بازگشت به برجام را بپذیرد یا انزوای بین‌المللی

در ادامه لفاظی‌ها و بازی مقامات آمریکایی با کلمات درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و بازگشت به توافق هسته‌ای، واشنگتن بار دیگر ادعای نقشه دوم در حالت شکست مذاکرات را تکرار کرد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه مدعی شد که هم حصول توافق در مذاکرات وین و هم شکست مذاکرات و افزایش فشارها بر ایران محتمل است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما به ایرانی‌ها پیام دادیم که توافقی وجود دارد که از حمایت ما و شرکای اروپایی‌مان برخوردار است که ایران باید آن را بپذیرد».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «ایران باید بین بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای یا مواجهه با فشار فزاینده آمریکا و انزوای بین‌المللی، یکی را انتخاب کند».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار ادعاهای مقامات برخی کشورهای منطقه‌ای مبنی بر تهدید بودن ایران، مدعی شد: «بایدن در سفر خود به خاورمیانه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد».

پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار یک یادداشت در «واشنگتن پست» مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

بایدن علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

کاخ سفید: ایران یا بازگشت به برجام را بپذیرد یا انزوای بین‌المللی

مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در توییتر مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه را فشرده توصیف کرد.