در سفر رئیس مجلس به ازبکستان چه گذشت؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی همراه با هیأتی پارلمانی سه‌شنبه ۲۱ (تیر) به دعوت رسمی نورالدین‌جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانون گذاری و همچنین رئیس مجلس عالی جمهوری ازبکستان عازم ازبکستان شد.

تسریع در وابط دو جانبه در حوزه پارلمانی، مسائل اقتصادی، تجاری، مسائل سیاسی و فرهنگی در دستور کار هیأت پارلمانی در این سفر قرار داشت.

برهمین اساس قالیباف در بدو ورود به تاشکند مورد استقبال رسمی رئیس مجلس قانون‌گذاری جمهوری ازبکستان و هیأت همراه قرار گرفت.

دیدار رئیس مجلس و هیأت پارلمانی با ایرانیان مقیم ازبکستان

هیات پارلمانی در نخستین برنامه دومین روز کاری خود، با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی مقیم ازبکستان نشستی داشت. رئیس مجلس در این مراسم گفت: معمولا برنامه کاری ما این است که در همان بدو ورود و قبل از هر ملاقات رسمی به ویژه در حوزه اقتصادی و فرهنگی ملاقات هایی را با بخش خصوصی داشته باشیم تا افراد مقیم در کشورهای مختلف مسائل، چالش ها و دیدگاه های خود را بیان کنند.

قالیباف افزود: مجلس و دولت یک سیاست قطعی دارند و آن این است که افزایش تبادلات با کشورهای منطقه و همسایگان را در اولویت سیاست های خارجی خود قرار دهند.

استقبال رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان از قالیباف

در ادامه رئیس مجلس و هیأت همراه پس از نشست با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی در ازبکستان  با استقبال رسمی نورالدین جان اسماعیل اف وارد مجلس قانون‌گذاری ازبکستان شد.

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان با بیان اینکه ایران و ازبکستان دارای مرز مشترک با افغانستان بوده و به همین دلیل تحولات دو کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: موضع اوصولی جمهوری اسلامی تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها در افغانستان است تا شاهد برقراری صلح در این کشور و منطقه باشیم.

رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز  با تاکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تصریح کرد: لازم است در این دولت هم گروه های اجتماعی و سیاسی افغانستان حضور داشته باشند.

تأکید قالیباف و رئیس مجلس سنای ازبکستان بر گسترش تبادلات تجاری دو کشور

قالیباف در دومین روز سفر به ازبکستان با تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان دیدار کرد؛ که در این نشست بر ضرورت ارتقای روابط اقتصادی و منطقه ای بین دو کشور تأکید شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ازبکستان، به سفر دو ماه آینده رئیس جمهور کشورمان به این کشور برای شرکت در اجلاس شانگهای اشاره و گفت:‌ همه این اتفاقات نشان می‌دهد که رخدادی جدید در روابط ایران با ازبکستان در حال شکل‌گیری است و پارلمان‌های دو کشور می‌توانند این روابط را ارتقا دهند.

قالیباف تأکید کرد: البته که لازم است در ادامه راه  وارتقاء همکاری‌ها، روابط تجاری بین دو کشور از ۵۰۰ میلیون دلار به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس مجلس سنای ازبکستان نیز با تأکید بر لزوم تبادل تجربه بین ایران و ازبکستان با وجود اشتراکات فرهنگی بین دو کشور گفت: باید حجم تبادلات تجاری بین دو کشور افزایش پیدا کند و ما در این زمینه همکاری‌ هایی را  در نظر داریم، مجلس ازبکستان طرفدار گسترش روابط با ایران است و آمادگی داریم که به سمت توسعه روابط گام برداریم.

دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور ازبکستان

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان دیدار و گفت وگو کرد.

قالیباف در این دیدار با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت های کلان دو کشور بر گسترش روابط  همه جانبه، امضای موافقتنانه تجارت ترجیحی و لغو روادید میان دو کشور را گام‌های مهم برای جهش در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه دانست.

رئیس جمهور ازبکستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای رئیس مجلس کشورمان،  تقویت همکاری در حوزه های دانش بنیان و استفاده از توان فناورانه شرکت های ایرانی  را مورد توجه قرار داد.

سفر قالیباف به سمرقند

قالیباف در ادامه سفر خود همراه با نورالدین جان اسماعیل اف رییس مجلس قانون گذاری این کشور، وارد سمرقند شد.

سفر هیات پارلمانی به سمرقند با هدف بررسی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی و رفع موانع توسعه صنعت توریسم بین ایران و ازبکستان انجام شده است.

در این سفر به خصوص در نشست‌های دو جانبه و نیز بازدیدهای انجام شده در شهر تاریخی سمرقند که رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان نیز حضور داشت، برای رفع موانع توسعه صنعت گردشگری بین ایران و ازبکستان از طریق لغو روادید و تسهیل ورود و خروج اتباع دو کشور و سایر اقدامات لازم تبادل نظر و بر ضرورت معرفی ظرفیت‌های گردشگری دو کشور تأکید شد.

* ورود قالیباف به بخارا

رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیات پارلمانی، همراه با نورالدین جان اسماعیل اف رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان وارد شهر بخارا شد.

سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به شهر بخارا همچون سمرقند، به منظور بررسی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی و رفع موانع توسعه صنعت گردشگری بین ایران و ازبکستان است.