اسرائیل و عربستان نتوانستند به اهداف خود از سفر بایدن دست یابند

حسین اصغری ثانی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه اظهار کرد: زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد، سیاستی را مطرح کرد و کشورهای منطقه خلیج فارس را با این مضمون مورد خطاب قرار داد که باید خودتان امنیت خودتان را برقرار کنید و بیشتر تمرکز خود را بر چین معطوف کرد. البته این سیاست تمرکز بر شرق از دوره اوباما شروع شده بود. در آن دوران ایالات متحده دکترین تمرکز بر شرق را پیاده کرد و بنا داشت زودتر از منطقه خاورمیانه رها شود و بر چین و شرق آسیا تمرکز کند.

وی ادامه داد: با آمدن ترامپ اگرچه دولت عوض شد اما همچنان این نگاه وجود داشت و بارها تاکید شد آمریکا بیش از این هزینه‌ای برای امنیت کشورهای خاورمیانه نخواهد کرد. بعد از رفتن ترامپ هم اگرچه دولت دموکراتیک در آمریکا بر سر کار آمد اما باز هم شاهد این هستیم که دولت آمریکا دکترین تمرکز بر شرق را دنبال می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به شعارهای انتخاباتی بایدن در خصوص خاورمیانه بیان کرد: بایدن در دوره انتخابات در رابطه با قتل خاشقچی توسط رژیم عربستان سعودی واکنش شدیدی نشان داد و بن سلمان را با کلماتی ناخوشایند مورد خطاب قرار داد. همچنین در خصوص برجام نیز به صراحت اعلام کرد که ترامپ مرتکب اشتباه شده و دولت آمریکا را منزوی کرده است. او گفت ما به برجام بازمی‌گردیم. در رابطه با خاورمیانه نیز تاکید بر هرگونه پرهیز از جنگ و خروج نیروهای آمریکا از خاورمیانه داشت.

اصغری ثانی خاطرنشان کرد: بالاخره بایدن پیروز انتخابات شد و شاهد این بودیم که در چند پرونده آمریکایی‌ها خوب عمل کردند و در جاهایی نیز نقطه ضعف‌هایی اساسی داشتند. در رابطه با پرونده خاورمیانه مشاهده شد که بایدن به سرعت توسط قرارداد نانوشته‌ای با طالبان از افغانستان خارج و باعث استقرار طالبان در این کشور شد اما در رابطه با برجام که یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی بایدن بود، این رئیس‌جمهور هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و متاسفانه سیاست‌های دولت او همان سیاست‌های دولت قبل است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه همچنان تاکید آمریکایی‌ها بر این است که دولت‌های خاورمیانه باید نسبت به امنیت خودشان مسئول باشند، گفت: یکی از مواردی که بایدن در خاورمیانه پیگیری می‌کرد، تسهیل رابطه رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی و تشکیل ائتلافی بود که به نمایندگی از آمریکا بتواند در یک راهبرد دسته‌جمعی امنیت کشورهای تشکیل‌دهنده ائتلاف را حفظ کند اما باید این سوال را پرسید که حفظ امنیت این کشورها در مقابل چه تهدیدی است؟ اینجاست که سیاست خارجی آمریکا ایران را هدف گرفته است.

اصغری ثانی اظهار کرد: اگرچه این سیاست ضد ایرانی پیشتر هم اعلام شده بود و بایدن قبل از سفر به عربستان سعودی به تل‌آویو سفر کرد اما آن‌جا هم مشاهده کردیم که اگرچه او برای خوشایند اسرائیل عنوان کرد تحت هیچ شرایطی سپاه پاسداران را از لیست تحریم‌ها حذف نخواهد کرد اما باز هم در خصوص برجام ملایمت به خرج داد و آن را یک راهکار خوب بین ۲ کشور دانست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی نتوانست به آن چیزهایی از سفر بایدن به خاورمیانه دنبال می‌کرد، دست یابد، ادامه داد: شاید بتوان گفت تنها دستاورد اسرائیلی‌ها از این سفر این بود که پرواز بایدن از تل‌آویو به عربستان انجام شد و آن کشور آسمان خود را به روی رژیم صهیونیستی باز کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عربستان نیز نتوانست به اهداف خود از سفر بایدن دست یابد، عنوان کرد: سعودی‌ها هنوز درک درستی از موقعیت دنیا و نظام جدید بین‌الملل ندارند. قبلا نفت یک فاکتور تعیین‌کننده در رابطه میان عربستان سعودی و دنیا بود اما به نظر می‌رسد اکنون مانند گذشته نفت یک اهرم فشار یا یک عامل مهم در سیاست خارجه ۲ کشور نیست. عربستان سعودی به سفر بایدن از این جنبه نگاه می‌کرد که شاید بتواند با اهرم نفت امتیازات زیادی را از آمریکایی‌ها بگیرد ولی امریکا زیاد به دنبال این موضوع نبود.

اصغری ثانی ادامه داد: بن سلمان نیاز داشت از طرف آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته شود و همین که بر سر یک میز با بایدن نشست و گفت‌وگو کرد تا حدودی یخ‌های میان ۲ کشور آب شد اما نه سعودی‌ها از نتایج سفر بایدن به صورت کامل راضی بودند و نه اسرائیلی‌ها.

بسیاری از کشورهای عربی مانع تشکیل ناتوی عربی خواهند شد

وی با اشاره به اینکه امارات در حاشیه این سفر به صراحت اعلام کرد وارد هیچ ائتلافی علیه ایران نخواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد این موضع‌گیری را قطر و عمان نیز خواهند داشت چرا که سود و نفع این کشورهای کوچک در ایجاد صلح و آرامش در خاورمیانه است و می‌دانند با هر تنشی در خاورمیانه این کشورهای کوچک هستند که آسیب می‌بینند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص تشکیل ناتوی عربی گفت: ایجاد ائتلاف و تشکیل ناتوی عربی یک موضوع درازمدت است که بعد از جنگ بین ایران و عراق و جنگ خلیح فارس بسیار پررنگ شد. مساله اساسی در این خصوص این است که این ائتلاف بر علیه چه کسی تشکیل می‌شود؟ اگر ائتلاف را به عنوان یک کالا در نظام بین‌الملل در نظر بگیریم، تابع عرضه و تقاضاست. زمانی که یک تهدید وجود داشته باشد، کشورها به سمت ایجاد ائتلاف می‌روند و تا تهدیدی نباشد، ائتلافی در کار نیست. تا ائتلافی نباشد بازار تسلیحات و کمپانی‌های سلاح‌سازی در آمریکا هم گرم نیست. بنابراین به نفع شرکت‌های تسلیحاتی در غرب است که تنش در خاورمیانه تداوم داشته باشد تا با اتکا بر آن تسلیحات خود را به فروش برسانند.

اصغری ثانی اظهار کرد: بنابراین خیلی نمی‌توان به این شعارها و سیاست‌های اعلانی در خصوص تشکیل ائتلافی ضد ایرانی مانند ناتوی عربی رنگ و بوی واقعیت داد. چنین ائتلافی شاید تشکیل شود اما کارایی نخواهد داشت. افراد پشت پرده می‌دانند که تنها هدف از بیان این سیاست‌ها و مواضع بستن قراردادهای بلندمدت در حوزه فروش تسلیحات است.

وی با تاکید براینکه دنیای امروز دنیای ائتلاف نیست، ادامه داد: وقتی ائتلافی در یک منطقه تشکیل می‌شود، آن منطقه نظامی می‌شود و تمام کشورها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. وقتی با یک کشور ائتلافی نظامی وجود داشته باشد، کشورهای اطراف پذیرفته‌اند منطقه زندگی آنان یک منطقه باثبات از نظر صلح و آرامش نیست؛ بنابراین از نظر ارتباطات اقتصادی و خارجی این کشورها تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اصغری ثانی با تاکید بر اینکه اگر این ائتلاف تشکیل شود، واکنش ایران نسبت به آن مورد انتظار کشورهای عربی نخواهد بود، در رابطه با تبعات تشکیل این ائتلاف بیان کرد: در این میان اقتصادهای منطقه که به شدت به صلح و آرامش وابسته هستند، آسیب می‌بینند؛ لذا من تصور می‌کنم حتی کشورهایی مانند عمان، امارات و قطر که دارای ثبات بیشتری هستند، مانع تشکیل چنین ائتلافی شوند.

وی با اشاره به انجام اولین پرواز مستقیم از اسرائیل به عربستان نیز خاطرنشان کرد: ممکن است این اتفاق به تعداد بیشتری از کشورهای عربی نیز تسری یابد و حتی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی روابط تجاری و سیاسی نیز برقرار شود.