رابرت مالی: آماده بازگشت به برجام هستیم

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان مدعی شد: ما آماده ایم به برجام باز گردیم. این توافق می تواند تنش ها را در منطقه کاهش دهد و مسیر را برای کاهش تنش گسترده تر هموار سازد.

 

 وی همچون  دیگر مقامات آمریکایی توپ مذاکرات را در زمین ایران انداخت و گفت که تهران در نهایت باید تصمیم بگیرد، آیا می خواهد به برجام بازگردد یا نه.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین حال بدون اشاره به نقض عهد و عدم تصمیم گیری سیاسی قاطعانه دولت بایدن مدعی شد احتمال احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ روز به روز کاهش می یابد.

وی همزمان با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ایران، تهران را تهدید به مجازات و تحریم در صورت ارائه پهپاد به مسکو کرد.

مالی درباره ادعاهای جدی آمریکا علیه تهران در خصوص ارسال پهپاد به روسیه تهدید کرد: ابزارهایی در اختیار داریم و به وسیله آنها هرگونه انتقال چنین پهپادهایی به روسیه را تحریم خواهیم کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته در خصوص ادعاهای  ارائه پهپادهای ایران به مسکو  و نیز سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران و احتمال انقعاد قراردادی در این زمینه مدعی شد ما نگرانی های خود را از احتمال ارائه فناوری پهپادهای ایرانی به روسیه ابراز کرده ایم.

وی در تداوم ادعاهای واشنگتن افزود که ما از نزدیک تحولات را دنبال خواهیم کرد. تمام تحریم های ما همچنان درحال اجرا هستند و هرگونه معامله ای  با ایران در زمینه پهپادها شامل تحریم های ما و همچنین تعدادی از کشورها در سراسر جهان خواهد شد.

 جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان ادعا کرد که ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در  شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن ( انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان درباره ادعای جدید آمریکا مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه و تاثیر آن بر مذاکرات رفع تحریم ها گفت: نمی دانم که ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه لزوما بر تلاش های ما برای امضای یک توافق هسته ای با ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر اما این اقدام قطعا بر حمایت ما از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: ما باید ببینیم روس ها چگونه با ایرانی ها پیش خواهند رفت و چه نوع و چه تعداد پهپاد از ایران تحویل خواهند گرفت و چگونه از آنها استفاده خواهند کرد. بنابراین ما از نزدیک این امر را دنبال می کنیم.

رابرت مالی: آماده بازگشت به برجام هستیم

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.