همکاری‌های ایران و ترکیه می‌تواند منجر به تضعیف آمریکا در منطقه شود

علی حدادی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر کم بودن حجم و کیفیت تبادلات و همکاری های اقتصادی دو کشور نسبت به ظرفیت‌های موجود، گفت: نکته اولی که باید در عرصه دیپلماسی به آن توجه کرد، دیپلماسی توأمان فعال اقتصادی و سیاسی است.

 

نماینده مردم ساوجبلاغ، چهارباغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده از دیپلماسی توأمان اقتصادی و سیاسی به این معنا است که ضمن اینکه ارتباط با کشورهای همسایه را یک نقشه راه وسیع و قابل بررسی به جهت های مختلف می بینیم، نباید ظرفیت ها را از دست بدهیم که در گام دوم انقلاب نیز به آن تأکید شد.

وی در ادامه با اشاره به حضور روسیه و ترکیه در نشست آستانه در تهران، اظهار داشت: اگر این همکاری را با کشورهای همسایه به جهت فعال سازی دیپلماسی اقتصادی که حلقه مفقوده بوده است داشته باشیم، می توانیم به رونق اقتصادی دو کشور کمک کرده و از ظرفیت های جمعیتی در این کشورها بهره لازم را ببریم.

حدادی در ادامه فعال سازی دیپلماسی اقتصادی با استفاده از ظرفیت کشورهای مختلف را به عنوان یکی از استراتژی های بسیار مهم، اساسی و پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و افزود: در این راستا پیمان های مهمی نیز میان کشورها بسته شده که فرصت های بسیار خوبی برای خنثی سازی تحریم را است که به فعال سازی دیپلماسی سیاسی نیز می انجامد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت موجود در کشورهای غرب آسیا، اوراسیا و غیره، عنوان کرد: در این میان، جمهوری اسلامی از امتیاز بزرگی به لحاظ ترانزیتی دارد که می تواند منجر به تحول عظیم اقتصادی شده و در نهایت توازن واقعی در حوزه بین الملل ایجاد کند.

همکاری‌های ایران و ترکیه می‌تواند منجر به تضعیف آمریکا در منطقه شود

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان تعریف ابرقدرت را یک تعریف قدیمی دانست و خاطرنشان کرد: این تعبیر امروز برای کشورهایی همچون آمریکا کارایی ندارد و آسیب پذیری آنها بسیار افزایش یافته از این رو همکاری های ایران و ترکیه و سایر کشورهای منطقه می تواند به تضعیف آنها کمک کرده البته اگر کشورهای منطقه تکیه خود را از بیگانگان بردارند.