فقدان شفافیت؛ یکی از ریشه های رانت در کشور

بهروز محبی نجم آبادی گفت: نبود شفافیت یکی از ریشه های رانت در کشور است و اگر حساب اداره کننده یک فروشگاه مستقیم به دستگاه کارتخوان متصل باشد و به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، زمینه فرار مالیاتی به حداقل خواهد رسید.

تیر ماه امسال وزارت امور اقتصادی و دارایی سامانه مؤدیان مالیاتی را راه اندازی کرد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد سازمان امور مالیاتی اطلاعیه مربوط به استفاده از این سامانه را اعلام می کند.

بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که سال ۹۸ به تصویب رسید، خرده فروشی­‌ها و واحدهای صنفی که مستقیم با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، باید هم در سامانه مؤدیان عضو شوند و هم از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

به گفته سازمان امور مالیاتی، فعالان اقتصادی باید عضو سامانه پایانه‌های فروشگاهی شوند و در چارچوب استانداردهای این سازمان، صورت حساب‌های الکترونیکی ارسال کنند. مؤدیان مالیاتی هم در صورت عمل نکردن به قانون جریمه خواهند شد.

سامانه مؤدیان کمک می کند تا کشور از روش سنتی دریافت مالیات عبور کند و هوشمند شود.

پیش بینی رئیس سازمان امور مالیاتی در خرداد ماه نشان می دهد که با اجرایی شدن سامانه پایانه‌های فروشگاهی بیش از ۱۰ میلیون فعال اقتصادی با این سامانه می توانند ارتباط پیدا کنند.

فقدان شفافیت؛ یکی از ریشه های رانت در کشور

آقای محبی نجم آبادی گفت: برخی پزشکان تلاش می کنند افراد از کارتخوان استفاده نکنند؛ او همچنین خواستار برخورد شدید دولت با این موارد و جلوگیری از فرار مالیاتی با استقرار دولت الکترونیک در کشور شد.