ایهود باراک: برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از راه حمله دیر است

ایهود باراک ، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که روز دوشنبه در مجله تایم منتشر شده اذعان کرده که برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق گزینه‌های نظامی دیر شده است.

 

باراک در آغاز این مقاله نوشته است: «تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای در پایین‌ترین سطح خودش قرار دارد و احتمالاً به سمت شکست حرکت می‌کند. در سال 2015، توافقِ تحتِ رهبری آمریکا برای به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران کافی نبود و خروج سال 2018 آمریکا از همان توافق به ایران اجازه داد به حرکت کورمال کورمال خود به سمت وضعیت کشور در آستانه هسته‌ای مشروعیت ببخشد.»

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با مبنا قرار دادن ادعاهای اثبات‌نشده علیه برنامه هسته‌ای ایران نوشته تهران در سال 2018 حدود 17 ماه با رسیدن به آستانه هسته‌ای شدن فاصله داشته، اما این رقم در حال حاضر احتمالاً 17 روز است.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی افزوده حمله هوایی و موشکی اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران در دوره‌ای که تهران در آستانه تبدیل به قدرتی هسته‌ای است دیگر منجر به تاخیر در برنامه‌های ایران نخواهد شد. به گفته ایهود باراک چنین حمله‌ای حتی در شرایطی خاص می‌تواند روند ساخت بمب هسته‌ای از سوی ایران را با استناد به لزوم «دفاع از خود» تسریع کند. 

باراک که رژیم متبوعش هیچ اعتنایی به پیمان ان پی‌تی نداشته و ندارد در ادامه بر مبنای این ادعاهای اثبات‌نشده گفته که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند منجر به «فروپاشی ساز و کار ان پی تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) شود. به گفته وی تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران کشورهای بزرگ منطقه مانند ترکیه، مصر و عربستان سعودی را به دستیابی به بمب اتمی ترغیب خواهد کرد. 

او در بخش دیگری از این مقاله به پیشرفت‌‌‌های ایران در زمینه تسلیحات پهپادی اذعان و از آن ابراز نگرانی کرده است: «ایران به غنی‌‌‌سازی اورانیوم ادامه داده و از کشوری که قرار بود روسیه بر آن نظارت کند به کشوری تبدیل شده که قرار است روسیه را به پهپادهای مسلح تجهیز کند.»

ایهود باراک: برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از راه حمله دیر است

ایهود باراک در این مقاله از اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از خروج واشنگتن از برجام هیچ برنامه‌‌‌ای برای حمله به تاسیسات نظامی ایران آماده نکرده بودند، ابراز تعجب کرده است. او نوشته است: «به دلایل نامعلوم، بعد از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2018 نه آمریکا و نه اسرائیل هیچ‌کدام یک برنامه جایگزین نظامی، یعنی برنامه‌‌‌ای که قابلیت به تاخیرانداختن چند ساله برنامه هسته‌‌‌ای ایران را داشته باشد ایجاد نکردند.