ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه رفع شده و به زودی در صحن مطرح می‌شود

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت و ایرادات شورای نگهبان نسبت به این طرح، گفت: موضوع شفافیت در کمیسیون امور داخلی و شوراها پیگیری شد و مسئولیت کارگروه این طرح هم با بنده بود، اکنون چیزی که آماده شد، به شورای نگهبان رفت، ایراداتی گرفت و آن ایرادات هم در کمیسیون برطرف شد. الان ما آن ایرادات را برطرف کردیم و به صحن مجلس فرستادیم که تصویب شود، اگر مجددا شورای نگهبان اشکالی نسبت به آن داشت، برطرف خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مساله اول ورود به بحث خیلی حداقلی بود، یعنی مساله شفافیت صرفا بر یک قسمتی از کارکرد مجلس اعمال شده بود. با توجه به صحبت‌هایی که هم بین نمایندگان شد و هم مطالباتی که از بیرون مطرح می‌شد، این بود که شفافیت در همه شئون کشور باید جاری و ساری شود. توقع از مجلس هم همین است یعنی مجلس به عنوان نهاد قانونگذار نباید به موضوع شفافیت به صورت بخشی نگاه کند یا صرفا برای خودش در نظر بگیرد، مجلس قانونگذار برای کل کشور و ریل‌گذار برای همه قوا و نهادها و دستگاه‌ها است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: لذا اگر ما شفافیت را به آن صورت اولیه که مطرح شده بود بررسی و تصویب می‌کردیم، شک نکنید از چند ماه بعد نخبگان و مطالبه‌گران بحث شفافیت در دولت، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها را مطرح می‌کردند و اگر می‌خواستیم به هرکدام جداگانه بپردازیم، وقت زیادی از مجلس گرفته می‌شد، وظیفه ما این بود که شفافیت را جامع ببینیم.

نماینده مردم تهران در ادامه بیان کرد: لذا سعی کردیم که با هماهنگی دستگاه‌هایی که در جلسات ما هم حضور داشتند، قانون شفافیت را جامع و برای همه قوا ببینیم. اتفاقا آن کسانی که فکر می‌کردند که اگر ما این را گسترده‌اش کنیم برای تصویب آن مانع ایجاد می‌شود، اکنون دیدند که تصویب شد و به شورای نگهبان رفت، ایرادات هم برطرف شد و بعد از اصلاح هم در صحن آمده و ان‌شاءالله تصویب می‌شود و می‌رسیم به مرحله‌ای که ان‌شاءالله تصویب شود.

پیرهادی با اشاره به مخالفت‌های موجود در مسیر تصویب این طرح تصریح کرد: البته مخالفت‌هایی هم وجود دارد، بالاخره وقتی که یک جمع یا عده‌ای کاری را دارند بدون اطلاع‌رسانی و شفافیت انجام می‌دهند، وقتی به آن‌ها می‌گویید که از فردا باید این را اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کنید، بخشی از آن‌ها ممکن است مخالفت کنند که طبیعی هم است؛ اما وظیفه ما به عنوان قانونگذار این است که از خودمان شروع کنیم، میزان شفافیتی که امروز برای مجلس در نظر گرفتیم به مراتب بیشتر از دستگاه‌های دیگر است، من فکر می‌کنم چیزی که اکنون آماده شده کار جامع و خوبی است.

وی افزود: یک موضوعی درخصوص مجمع تشخیص مصلحت داشتیم که جلسات بررسی موارد اختلافی بین ما و شورای نگهبان، اطلاع‌رسانی شود که شورای نگهبان ایراد گرفته بود و نظر کمیسیون این بود که این به مجمع تشخیص برود و مجمع در این زمینه نظر بدهد. در واقع در این مساله ما بر مصوبه قبلی اصرار کردیم و این برای مجمع ارسال خواهد شد تا اعلام نظر شود. به نظر من این مساله حق طبیعی مجلس است و خب در این زمینه مجمع نظر خواهد داد که شفاف بشود یا خیر.

ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه رفع شده و به زودی در صحن مطرح می‌شود

نماینده تهران در مجلس در ادامه عنوان کرد: بعد از رفع ایرادات فکر می‌کنم که خیلی به نقطه تصویب نهایی و اجرای آن نزدیک شدیم، انصافاً شورای نگهبان هم همکاری خوبی راجع به این موضوع با ما داشت. ما جلسات کارشناسی با مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و حقوقدانان عضو شورای نگهبان داشتیم. گفت‌وگوهای ما خوب بود و دو طرف هم نظرشان بر این بود که همکاری و کمک کنند که این قانون تصویب شود، ما هم در مواردی که ایراد وجود داشت اصلاح کردیم و در مواردی هم که اصرار داشتیم مجددا آن را مصوب کردیم، در مجموع مسیر راضی‌کننده‌ای طی شده است.