چرا جریان صدر به قواعد دموکراسی احترام نمی‌گذارد؟

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تحولات اخیر در عراق، گفت: در عراق به دلیل بافت سیاسی و متونی که در قانون اساسی این کشور آمده است و قواعدی که آمریکایی‌ها هنگام تدوین قانون اساسی کار گذاشتند؛ هیچ گروهی از هیچ مذهب و قوم و نژادی به تنهایی نمی‌تواند در مسائل عراق اثرگذار باشد و این یک قاعده کلی است.

وی افزود: از سال ۲۰۰۳ که رژیم منحوس بعث صدام در عراق سرنگون شد تا اکنون هیچ گروهی به تنهایی نتوانسته است که سرنوشت عراق را رقم بزند. بنابراین این کشور براساس قواعد بازی دموکراتیک و متون قانون اساسی که کامل نیست همواره برای تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر و رییس جمهوری با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: در این کشور براثر دخالت بیگانگان مخصوصا آمریکا، انگلیس، امارات، ترکیه، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که پشت صحنه به‌خصوص در کردستان عراق حضور دارند، اجازه نمی‌دهند که  مردم آنگونه که قواعد دموکراتیک حکم می‌کند، بتوانند فعالیت خودشان را با آرامی انجام دهند.

این کارشناس غرب آسیا، تصریح کرد: امروز عراق در یک انسداد سیاسی خطرناک و سرنوشت ساز به سر می‌برد. نه ماه گذشته در عراق انتخاباتی برگزار شد که جریان آقایان مقتدی صدر، بارزانی یا دموکرات یا پارتی و جریان حلبوسی از اهل سنت بیشترین آرا را در پارلمان عراق به دست آوردند. به دلیل اینکه نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی است، آقای صدر و همپیمانش که ائتلاف تشکیل داده بودند تا دولت اکثریت را تشکیل دهند. اما آنان نتوانستند نه در جلسه اول و نه در جلسه دوم فردی را به عنوان رییس جمهوری انتخاب کنند و نه نخست وزیر و هیات دولت انتخاب کنند. بنابراین صدر بعد از شکست در پارلمان برای تشکیل دولت اکثریت به ۷۳ تن از نمایندگان منصوب به این جریان دستور  داد تا استعفا دهند.

وی در ادامه افزود: بعد از این تصمیم تحلیلگران در تحلیل‌های خود گفتند که مقتدی صدر قرار است تا طرفداران خود را به کف خیابان دعوت کند. از سه روز پیش تا امروز همین اتفاق در حال وقوع هست. بعد از خروج جریان سید مقتدی صدر از پارلمان جریان «الاطار التنسیفی» یا «چارچوب هماهنگی» که در برگیرنده تمام جریان های شیعی بود بعد از خروج جریان مقتدی صدر از پارلمان تصمیم گرفت تا «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد خود برای انتخابات آینده معرفی کند. 

وی با انتقاد به عملکرد جریان صدر در اعترض به انتخاب «چارچوب هماهنگی» و تشکیل جلسات پارلمانی گفت:‌ خروج جریان آقای صدر از پارلمان حق او بود؛ ولی چرا او به قواعد دموکراسی و رقابت‌های هدفمند و مدنی احترام نمی‌گذارد؛ چرا برای دیگران خط و نشان می‌کشد؟ چرا مقتدی صدر از پارلمان خارج شد و مردم را به خیابان دعوت کرد؟ چرا آنان را به منطقه سبز که منطقه مهمی است و اکثر نمایندگان مردم در آنجا حضور دارند دعوت کرد؟  آقای مقتدی صدر به خودش اجازه می‌دهد وقتی مسائل به نفع او رقم نخورد قواعد بازی را به هم بزند و علیه نهادهای رسمی دولتی یورش ببرد و آنجا را در معرض هجوم طرفداران خود قرار دهد.

سیدافقهی ادامه داد: او به طرفدارانش دستور داد که به دفاتر احزاب دیگر حمله کنند. طرفدارانش به آنجا حمله کردند و دفاتر را آتش زدند و بستند. تلویزیون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای احزاب دیگر را نیز به آتش کشیدند. این همان آنارشی و دیکتاتوری است. این رفتار همان رفتاری است که در زمان صدام می‌دیدیم، او می‌گفت یا من باشم یا آتش می‌زنم. ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه روز شنبه طرفداران او دوباره وارد پارلمان شده‌اند و جلوی تشکیل جلسه را گرفتند. طرفداران مقتدی صدر به در منازل نمایندگان پارلمان می‌روند و می‌گویند اگر در جلسات شرکت کنید منزل شما را به آتش می‌کشیم و شما را می‌کشیم.

این کارشناس غرب آسیا پیش بینی کرد که اگر جریان مقتدی صدر دست از اعتراضات و تظاهرات و کارهای خود برندارد کشور عراق به آشوب کشیده می‌شود و کشتار شیعی- شیعی به راه خواهد افتاد.

سیدافقهی افزود: دشمن از این فضا استفاده کرده و آتش را شعله‌ورتر می‌کند. چرا که آمریکایی ها عراق را می‌خواهند. اسراییلی‌ها دنبال عادی سازی روابط با عراق هستند، کُردها نیز در سال ۲۰۱۷ برای جداشدن از خاک عراق رفراندوم برگزار کردند. سنی‌ها نیز گفتند که ما می‌خواهیم اقلیم مستقل تشکیل دهیم. برخی فکر می‌کنند که این اعتراضات در یک محدوده شیعی- شیعی اتفاق خواهد افتاد. قطعا ترکش های آن به اقلیم‌های سنی‌ها و کردها هم خواهد رسید. طرح آمریکا این است که عراق را تجزیه کند و به قول خودشان «الحشد الشعبی» را منحل کنند و دست ایران را از آن‌جا کوتاه کنند. همچنین آنان می‌خواهند که نفت عراق را غارت کنند. آمریکا می‌خواهد که بعثی‌ها را روی کار آورد.

وی ادامه داد: باید جریان صدر را متوجه کرد که شما نماینده شیعیان کل عراق نیستید. آیا شما می‌توانید منکر شوید که «الحشد الشعبی» هم طرفدارانی دارد. همین چند فراکسیون شیعه طرفدار ندارند؟ مرجعیت اگر بخواهد فتوایی بدهد شما حریف می‌شوید؟ پس عاقلانه این است که قبول کنید که نمی‌توانید فعال مایشاء در عراق باشید. شما نمی‌توانید قدرت مطلق و تصمیم گیرنده نهایی عراق باشید. شما باید بیایید و صندوق رای را قبول کنید.

وی افزود: بر فرض که جریان صدر توانست حکومت را به دست گیرد حال اگر مخالفان او همین رفتار را انجام دادند و بر ضد او به خیابان ریختند و به مراکز امنیتی حمله کردند او چه اقدامی انجام خواهد داد. او باید تجدید نظر در محاسباتش انجام دهد و نمی‌تواند نماینده همه شیعیان در عراق باشد چه برسد که کل مردم عراق.

چرا جریان صدر به قواعد دموکراسی احترام نمی‌گذارد؟

وی با انتقاد مجدد از اعتراضات جریان صدر نسبت به قانون، گفت: خانم رغد، دختر صدام حسین ملعون برای ایشان دست تکان می دهد و زمانی که طرفداران جریان صدر وارد پارلمان می‌شوند تبریک می‌گوید. کار این جریان به نفع مردم عراق تمام نمی‌شود. کار ایشان آب به آسیاب کشورهایی است که خیر را برای مردم عراق نمی‌خواهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: من شک ندارم که تمام نیروهای اهریمنی پشت سر جریان صدر قرار گرفته‌اند و آن را به سمت برخورد شیعی- شیعی هول می‌دهند.

وی پیش‌بینی کرد که سیر تحولات در عراق خطرناک است یا اینکه پارلمان منحل می‌شود که در آن‌صورت این کشور به سمت انتخابات زودهنگام می‌رود یا اینکه یکسال دیگر حکومت مصطفی الکاظمی باقی خواهد ماند.

وی در آخر خاطرنشان کرد: اکنون دعوا بر سر این است که پارلمان عراق به خودش حق می دهد که محمد شیاع السودانی را به عنوان نماینده خود برای نخست وزیر انتخاب کند؛ اما جریان صدر می‌گوید تو این حق را نداری؛ چرا که زمانی السودانی عضو حزب الدعوه بوده است. اگر قرار است عطف به ماسبق شود یا مبارزه علیه فساد صورت گیرد باید از درون خود جریان صدر صورت گیرد. چرا که در تمام دولت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد دولت‌ها دست جریان صدر بوده و تمامی آنان متهم به فساد هستند. روند حوادث اگر به این شکل پیش رود مشخص است که عراق به کدام سمت حرکت خواهد کرد.