زمینه‌چینی رابرت مالی برای فشار بر ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قبل از عزیمت به وین پیامی را با هدف زمینه‌چینی برای افزایش فشار بر ایران در توییتر منتشر کرد.

رابرت مالی نوشت: «آماده سفر به وین برای گفت‌وگو بر مبنای متن جوزپ بورل هستم. انتظاراتمان محدود است اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده انجام تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت برای رسیدن به توافق است. در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد که ایران هم همین آمادگی را دارد یا خیر.»

مقام آمریکایی در حالی تلاش کرده مسئولیت نتایج این مذاکرات را تنها به ایران محول کند که روند گفت‌وگوها در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد آمریکا و متحدان غربی این کشور در ماه‌های گذشته با طرح مطالبات زیاده‌خواهانه مانع شکل‌گیری توافق شده‌اند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خارج شد و دولت فعلی این کشور به ریاست «جو بایدن» تا کنون به وعده‌های خود برای بازگشت به آن خودداری کرده است.

تحلیلگران به دلایل مختلفی درباره دلایل بی‌میلی آمریکا برای بازگشت به توافق اشاره کرده‌اند. فشارهای رژیم صهیونیستی، نماینده‌های کنگره و کشورهای عربی، در کنار مشکلات داخلی بایدن در آمریکا از جمله عمده‌ترین عواملی بوده‌اند که آمریکا را برای بازگشت به این توافق بی‌میل کرده‌اند.

زمینه‌چینی رابرت مالی برای فشار بر ایران

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.