راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ از زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات جلوگیری می‌کند

فداحسین مالکی درباره طولانی شدن روند مذاکرات برجامی گفت: دلیل طولانی شدن مذاکرات را باید در فضای داخلی حکومت آمریکا جستجو کرد. چرا که غرب همیشه فرار رو به جلو دارد و در پی القا این موضوع است که جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات تن نمی‌دهد.

 

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا از زمان جنگ روسیه و اوکراین که خودش به نحوی درگیر این جنگ شد، موضوع برجام را از اولویت سیاست خارجی خود خارج کرد. از طرفی ایران نهایت همکاری را با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته ولی با فشار آمریکایی‌ها، آژانس اقدام به صدور قطعنامه علیه ایران کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم برای رفع مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، همه برنامه‌ها و سیاست خود را در سبد برجام نگذاشته است، عنوان کرد: هرچند که اگر برجام نهایی می‌شد تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت مردم قابل لمس بود، ولی دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور در اصطلاح همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام نگذاشته‌اند. 

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای شکل‌گیری، توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و شرق آسیا را در دستور کار قرار داد تا از همه ظرفیت‌های موجود برون مرزی به بهترین شکلی استفاده کند.

مالکی یادآور شد: رفت و آمدهای متعددی که در چندماه اخیر از سوی همتایان رییس جمهور به ایران انجام شد و عضویت ایران در اجلاس شانگهای و آستانه و عضویت در بریکس و نظایر آن، مصادیق عدم اتکای صرف کشور به برجام است.

وی گفت: از زمانی که آمریکا در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه و یمن گرفتار شد و اکنون هم که درگیر جنگ اوکراین است و در برخی از این کشورها با خفت خارج شد، دیگر اقتدار و ابرقدرت بودن خود را از دست داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: آمریکا اکنون به نحوی در موضوع برجام دچار سردرگمی و استیصال شده است. چرا که وقتی جو بایدن بدون برنامه ریزی قبلی به عربستان و سرزمین‌های اشغالی می‌رود و نتیجه‌ای هم عایدش نمی‌شود، نشانه استیصال آمریکا در شرایط فعلی بین المللی است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: سفر اخیر رییس جمهور روسیه به ایران و حضور سایر روسای جمهور کشورهای منطقه در تهران، جمهوری اسلامی را به کانون توجه بین المللی تبدیل کرده و چنین شرایطی در عین حال نشانه بروز قدرتی جدید در آسیا و جهان است.

راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ از زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات جلوگیری می‌کند

وی درباره  دستور راه اندازی صدها سانتریفیوژ نسل جدید که از سوی سازمان انرژی اتمی کشور اعلام شد، گفت: قطعا این اتفاق از زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات جلوگیری خواهد کرد و بر توان چانه زنی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود.

مالکی خاطرنشان کرد: پیش از این هم در زمانی که قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شد، کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان مجلس به این موضوع تاکید کردند که باید دوربین‌های فراپادمانی هرچه زودتر جمع شود. لذا چنین رویکرد قدرتمندی سبب شد بر جایگاه خاص جمهوری اسلامی و ضعف طرف مقابل افزوده شود.