تأثیر هشدار جدی امیرعبداللهیان به طالبان درباره تخصیص حق‌آبه هیرمند

ذبیح الله اعظمی ساردوئی با اشاره به پذیرش تخصیص حقابه هیرمند از سوی افغانستان بعد از سفر وزیر نیرو به این کشور، گفت: زمانی که سد کمالخان ساخته شد، مقرر شد میزان آب برای چاه نیمه های زابل تأمین شده و حق‌آبه های ما نیز داده شود اما یکی از اظهارات نابجای اشرف غنی این بود که می گفت نفت بدهید تا آب بدهیم در حالی که این موضوع خلاف مقررات بین المللی بود.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: امیرعبداللهیان نیز زمان رأی اعتماد وعده فعالسازی دیپلماسی آب را داد که البته علیرغم اینکه تلاش های زیادی در این راستا صورت گرفت، نتیجه کمتری دیده شد. با این حال در نهایت هشدار جدی وزیر امور خارجه به  طالبان موثر واقع شد.

وی بر همین اساس تأکید کرد: معتقدیم باید حق‌آبه به نحوی تخصیص یابد که بتواند مشکلات آبادانی منطقه را برطرف کرده و کشاورزی را در سیستان و بلوچستان رونق دهد.

اعظمی ساردوئی نیز با اشاره به جدیت در تلاش ها برای ممانعت از خروج آب‌های ایران از مرزها، عنوان کرد: در این راستا دستور رهبری معظم برای استفاده از صندوق ذخیره ارزی جهت جلوگیری از خروج آب های کشورمان از مرزها بسیار کمک کننده بود تا تعداد زیادی سد احداث شود که  نمونه آن سد خداآفرین در آذربایجان و اردبیل است که به عدم خروج آبها کمک می کند.

تأثیر هشدار جدی امیرعبداللهیان به طالبان درباره تخصیص حق‌آبه هیرمند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: 5 هزار کیلومتر خط ساحلی در جنوب و شمال کشور داریم و متأسفانه بعد از بارندگی ها در این مناطق، آب شیرین وارد دریا می شود که باید با استفاده از اهرم سدسازی مانع هدررفت آب های شیرین شد.