آیا برجام به‌طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین می‌کند؟

جلال رشیدی کوچی درباره ویژگی های یک توافق خوب، بیان کرد: توافقی که این روزها در خصوص آن صحبت می شود در چهارچوب همان برجام سال ۲۰۱۵ است و تفاوتی با آن نمی کند. اگر قرار است این توافق احیا شود باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که مجددا بعد از عمل کردن ایران به تعهداتش، آمریکایی ها از آن خارج نشده و خسارت بیشتری را به ما تحمیل نکنند.

انتقادات دیروز به برجام امروز هم پابرجاست

وی در ادامه اظهار کرد: انتقاداتی که نسبت به برجام وجود داشت امروز هم وجود دارد و تغییر آن چنانی صورت نگرفته است. باتوجه به اینکه دولت به این نتیجه رسیده که مذاکرات را ادامه دهد همان طوری که مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند باید تضمین های قطعی از طرف های برجامی گرفته شود. از سوی دیگر لازم است که راستی آزمایی نیز صورت گیرد. بحث تضمین های قوی و راستی آزمایی دو مولفه کلیدی در توافق است که باید بر روی آن ها پافشاری شود.

برجام جوری نوشته نشده که بتواند به طور کامل منافع اقتصادی ما را تامین کند

این عضو کمیسیون امور داخلی تصریح کرد: بنده به برجام دوره روحانی یا برجام دوره رئیسی کاری ندارم، بنده بر اساس متن برجام که شکل گرفت و امروز نیز پیرامون آن بحث می شود در خصوص آن نظر می دهم. موضوع پایان نامه دوران ارشد بنده نیز در خصوص برجام بود. بنده معتقدم برجام جوری نوشته نشده که بتواند به طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین کند.

نماینده مردم مرودشت در ادامه با بیان اینکه به مرور زمان این توافق بار روانی را در جامعه ایجاد کرد، تاکید کرد: اشتباه دولت گذشته این بود که همه چیز را به برجام ربط داد و این توافق به مرور زمان طی ۸ سال ملکه ذهن مردم شد. مردم  گمان می کنند اگر قرار است گشایش اقتصادی داشته باشیم حتما باید برجام شکل بگیرد.

وی ادامه داد: توقع ما از توافق هسته ای یا برجام باید واقع بینانه و مبتنی بر حقایق باشد و آن را به مردم بگوییم. مثلا رئیس جمهور پیشین می گفت فردای توافق، تمام تحریم ها به یکباره لغو می شود در صورتی که اصلا این نبود.

آیا برجام به‌طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین می‌کند؟

باید واقعیت مزایای اقتصادی برجام برای مردم تبیین شود

رشیدی افزود: باید این موضوع برای مردم تبیین شود که اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد ما در برخی از  حوزه های اقتصادی گشایش خواهیم داشت و اگر قرار است اقتصاد ما رشد کند باید در کنار برجام به خیلی از موارد و شاخصه های دیگر اقتصادی نیز توجه شود. بالاخره این توافق گشایش هایی را برای مردم خواهد داشت. از نظر بنده زور حوزه روانی برجام بر متن برجام می چربد. بعد روانی این توافق اکنون بیشتر مورد توجه است.