قالیباف: اولویت امروز کشور معیشت مردم است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه (31 مرداد) در سومین روز اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: با آرزوی قبولی عزاداری های یکایک شما برادران و خواهران گرامی فرهیخته در سطوح مختلف آموزش و پروش و همچنین پیشاپیش عرض تبریک و تهنیت به مناسبت آغاز هفته دولت به یکایک شما عزیزانی که مهمترین رسالت و بار مسئولیت را در دولت مردمی و کار سنگین تربیت و آموزش را در کشور عهده دار شدید و درود می فرستیم به روح پرفتوح دو معلم شهید، شهیدان باهنر و رجایی و همه شهدای معلم و دانش آموزی که بیشترین تعداد شهدا را در دوران دفاع مقدس از این  قشر شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه جمع آموزش و پرورش جمعی فرهیخته است عنوان کرد: با همه وجودم بر این باور هستم که راه تحول و قوی شدن ایران عزیز ما فقط و فقط در دست شماست، با گوشت، پوست و استخوانم به این باور رسیدم که قوی شدن کشور در همه ابعاد با محوریت معلمین و مدارس صورت می گیرد. ایمان دارم و بر این باورم که راه تحول و قوی شدن ایران، فقط و فقط در دستان فعالان آموزش و پرورش است.

قالیباف افزود: آموزش عالی هم جزئی از نهاد آموزش و پرورش است لذا وقتی که هنوز در اولویت ما قرار نگرفته و وقتی سرمایه گذاری می‌کنیم و امکانات مادی را به میدان می‌آوریم به جای اینکه این ظرفیت‌ها را متمرکز به صندوق‌های سرمایه‌های انسانی مولد قرار دهیم همه این سرمایه‌ها را در چاه ویل نظام بروکراسی می‌ریزیم و کمترین خروجی، کارایی و کارآمدی را از آن می‌گیریم.

قالیباف در رابطه با موضوع رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم. در زمان دولت قبلی با فراز و نشیب زیادی در این باره مواجه بودیم، به لطف خدا دولت سیزدهم روی کار آمد و کارها با هماهنگی خوب و بهتری پیگیری شد. علیرغم همه مشکلاتی که در حوزه مسائل مالی و پولی داشتیم، قانون رتبه‌بندی اجرایی شد و به سمت تکمیل پیش می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی هدف نهایی نیست، گفت: رتبه‌بندی باید این فرصت را فراهم کند که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم. البته نمی‌خواهم دوگانه کیفیت و عدالت آموزشی ایجاد کنم و این دو را مقابل یکدیگر قرار دهم؛ چرا که معتقدم کیفیت و عدالت مکمل هم و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. کیفیت آموزش حتما از راه برقراری عدالت آموزشی امکان پذیر است و از هر راه دیگری که برویم آن راه خطا است. نباید چنین دوگانه‌ای ایجاد کنیم، اما متأسفانه گاهی شاهد ایجاد چنین نگاهی از سوی برخی بوده‌ایم.

وی بیان کرد: به وزیر آموزش و پرورش و همه زحمت‌کشان عرصه ستادی و برنامه‌ریزی این حوزه می‌گویم که در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد سیستم عمومی باز، اجرای مدیریت سایبرنتیکی نسل سوم و تحقق سند تحول هر قانون و پشتیبانی و اختیاری که نیاز باشد انجام خواهیم داد و لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد. البته سند تحول بر زمین مانده و بیش از ۱۰ سال از آن می‌گذرد؛ می‌توان گفت این سند کهنه شده و شاید نیاز به تجدید نظر داشته باشد، ولی با این حال باید محتوای آن مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی که از استقلال جامعه و کشوری حرف می زنیم چه چیزی متضمن استقلال آن کشور هست؟ آن هم کشوری مثل نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت عزیز ایران با یک اندیشه سیاسی برخواسته از فقه سیاسی حضرت امام (ره) به عنوان نظریه ولایت فقیه و در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی که این برای ما محیط داخلی و خارجی متفاوتی به دیگر کشورها رقم می زند.

وی با اشاره به بحث استقلال و الزامات آن،‌گفت: برای استقلال چه مولفه هایی باید داشته باشیم؟ کشوری می‌تواند بگوید مستقل هستم که بتواند تولید کند. چه چیزی را باید تولید کند؟ باید قدرت و ثروت منزلت تولید کند؛ اگر کشوری این ها را تولید کرد و رابطه اینها را در تقابل با هم در سیستمی درست قرار داد آن کشور مستقل خواهد بود و مستقل باقی می ماند و کشوری قوی و با هویت است.

قالیباف تشریح کرد: چنین مولفه هایی برای استقلال چه دارایی هایی لازم دارد؟ این دارایی نفت، گاز، معدن است؟ نمی خواهم بگویم اینها نیست این موارد حتما هست ولی این ها در سطح دیگری است، در سطح بالاتر؛ دارایی ها، پیشران های تولید و چهار مولفه اش است.

وی افزود: حتی اگر به دنبال رفاه هستیم که باید هم باشیم و آسایش را در کشور بیاوریم که لازمه هر حرکتی هست؛ همین مساله هم از انباشت دانایی، خردورزی، آگاهی و ابتکار و خلاقیت در بستر حکمرانی کارآمد امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: در همین سالن در نشست نمایندگان مجلس و دولت در افطاری ماه مبارک رمضان در چند دقیقه صحبتی که در آن مراسم داشتم این تحول که چنین اصلاحی انجام دهیم نیازمند به تصمیم جهادی است در حقیقت «جهاد تصمیم» است که این کار را انجام می‌دهد و شجاعانه باید بایستیم و این تصمیم را بگیریم و گرنه در همین گردابی که قرار گرفتیم خواهیم ماند.

قالیباف تصریح کرد: امروز همه قبول داریم که معیشت مردم اولویت اول کشور ماست و حتما باید به آن توجه کنیم و همه جا هم سخن از معیشت به میان میاوریم و در حال تلاشیم تا حوزه معیشت را سروسامان دهیم ولی حواسمان باشد؛ اولویت امروز معیشت است ولی ضرورت امروز و اولویت فردا تربیت است و باور کنیم که نباید در معامله‌ای سراسر باخت قرار نگیریم که تربیت بدهیم و معیشت بگیریم.

رئیس مجلس گفت: این سرمایه‌های عظیم انسانی را از دست می‌دهیم و دیگر هیچگاه قابل جبران نخواهد بود نسل‌ها را از دست می‌دهیم. حضرت امام(ره) در بحث مربوط به آموزش و پرورش دقیقا با همان بحثی که من اسمش را گذاشتم نهاد آموزش و پرورش اولین جای بحث تربیت و آموزش را خانواده می‌دانند و دوم مدرسه. درباره نقش آموزش و پرورش در تحول تئوری‌پردازی نمی‌کنم؛ بلکه آن را با استفاده از تجربه و باور میدانی، با نگاه از پایین‌ترین سطوح به موضوعات و تجربه بالاترین سطوح راهبردی در طول چند دهه می‌گویم و همچنین با نگاهی منطقی و ترکیبی از حکمت نظری و حکمت عملی به موضوع می‌پردازم.

قالیباف: اولویت امروز کشور معیشت مردم است

وی افزود: دوستان و عزیزانی که در دوره خدمت بنده در شهرداری تهران بودند خاطرشان هست که همیشه می‌گفتم چهار تا میم است که ما مدیران هرجا هستیم باید به آن توجه کنیم: منزل (همان خانواده)، مدرسه، مسجد و محله و سه چهار سالی است که میم پنجم را هم به آن اضافه کردم که میم مجازی (فضای مجازی) و این پنج تا هستند که وقتی در سطح عملیاتی وارد میدان می‌شویم در یک زنجیره دقیق باهم کار کنند که موثر و کارآمد باشند.

قالیباف ادامه داد: اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم ناگزیریم و باید یک نگاه سیستمیِ عمومیِ باز و یک نوع مدیریت نسل سوم داشته باشیم که سرمایه های مادی که به زحمت پیدا می‌کنیم به چاه ویل سیستم بروکراسی نریزیم و در نهایت  نتوانیم خروجیِ لازم را ازش بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وقتی حرف از استقلال می‌زنیم باید مولفه‌های خاصی در کشور داشته باشیم. کشوری می‌تواند بگوید مستقل است که بتواند مولد و تولیدکننده باشد؛ کشور برای مستقل بودن باید تولیدکننده قدرت، ثروت و معرف باشد.