رژیم صهیونیستی در پشت پرده ترور خانم دوگین

طی روزهای اخیر بحث ترور خانم دکتر «داریا دوگین» در حومه مسکو به یکی از داغ‌ترین اخبار مربوط به روسیه و جنگ اوکراین تبدیل شده است. داریا دوگین، دختر پروفسور الکساندر دوگین - مشهور به چامسکی روس - از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور روسیه بود که یکشنبه در یک انفجار بزدلانه جان خود را از دست داد. برخی تحلیلگران هدف اصلی این حمله تروریستی را پروفسور الکساندر دوگین اعلام کرده‌اند، با این حال منابع اطلاعاتی روس می‌گویند احتمالا هر دوی آنها هدف این ترور بودند، چرا که داریا دوگین نیز مانند پدرش دارای افکار میهن‌پرستانه و فعالیت‌های سیاسی گسترده بود. 

به جهت نفوذ الکساندر دوگین در کاخ کرملین و حمایت‌های وی از جنگ اوکراین و همچنین اصرار دقیق وی بر اتحاد استراتژیک مسکو- تهران که موجب نفرت از وی از جانب صهیونیست‌ها و غرب شده است، پس از این ترور در وهله اول همه نگاه‌ها به سمت اوکراین رفت. حتی وزارت خارجه و سازمان‌های اطلاعاتی روسیه نیز انگشت اتهام را به سمت سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین نشانه رفتند. وزارت خارجه روسیه گفت اگر ترور داریا دوگین کار سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین باشد، آن را تروریسم دولتی کی‌یف در نظر خواهد گرفت. با این حال مقامات ارشد روسیه اعلام کرده‌اند تحقیقات ادامه دارد و هنوز رسما چیزی اعلام نکرده‌اند. 

اما آیا این ترور می‌تواند کار اوکراین باشد؟ اگر به افکار نئونازی‌ها و ملی‌گرایان افراطی اوکراینی نگاهی بیندازیم، می‌توان گفت اگر از پس کار بربیایند، از این ترورها دریغ نمی‌کنند اما آیا توان انجام چنین عملیات پیچیده‌ای را هم دارند؟

شواهد نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی اوکراین شدیدا به هم ریخته و در آستانه فروپاشی است. ولودیمیر زلنسکی تیرماه به صورت ناگهانی رئیس آژانس قدرتمند داخلی این کشور را برکنار کرد. علاوه بر آن طی یکی دو ماه گذشته بیش از 60 مقام اطلاعاتی - امنیتی اوکراین به اتهام خیانت از کار برکنار شده‌اند. منابع غربی می‌گویند تعداد انبوه پرونده‌های خیانت علیه کی‌یف که تاکنون گزارش شده است، چالش بزرگ دولت اوکراین برای مقابله با نفوذ روسیه است. 

از سوی دیگر باید گفت درگیری گسترده نظامی اوکراین با روسیه که تاکنون مناطق زیادی را از دست داده، توانایی ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را تحلیل برده است. بنابراین انجام چنین عملیات مهمی در بیخ گوش کاخ کرملین بعید است کار سازمان‌های اطلاعاتی فشل اوکراین باشد یا حداقل می‌توان گفت بعید است اوکراین به تنهایی بتواند چنین عملیاتی انجام دهد. 

اما دست داشتن رژیم تروریست صهیونیستی در این عملیات را می‌توان فرضیه‌ای قوی در نظر گرفت. نوع عملیات ترور به گونه‌ای است که موساد دهه‌هاست آن را در نقاط مختلف جهان اجرا کرده است. رژیم مجعول صهیونیستی از دهه ۱۹۵۰ سیاست ترور و تصفیه را به عنوان دکترین ثابت خود برای دستیابی به مقاصد سیاسی - بین‌المللی انتخاب کرد؛ ترور «فولکه برنادوت» دیپلمات ارشد سوئدی و میانجی سازمان ملل بین اعراب و اسرائیل، ترور بیولوژیک «یاسر عرفات»، ترور شهید پروفسور «محسن فخری‌زاده» دانشمند ایرانی، ترور «مصطفی حافظ» سرهنگ ارتش مصر، ترور «محمود همشاری» نماینده سازمان آزادی‌بخش فلسطین در فرانسه، ترور دکتر «فتحی شقاقی» رهبر جهاد اسلامی فلسطین، ترور «عماد مغنیه» فرمانده امنیتی حزب‌الله لبنان و ترورهای بسیار زیاد دیگر که اغلب آنها با استفاده از بسته‌های انفجاری و بمب به دست عوامل جاسوسی موساد انجام شده است. 

علاوه بر تبحر موساد در عملیات‌های تروریستی مشابه عملیات اخیر در روسیه، به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی انگیزه سیاسی لازم برای این عملیات را نیز دارد. تشدید تنش در روابط مسکو و تل‌آویو پس از شروع جنگ اوکراین، روابط نزدیک این رژیم با دولت کی‌یف و تلاش اسرائیل برای کمک نظامی به اوکراین، احتمال بسته شدن آژانس‌ یهود در روسیه به دستور کرملین و... همگی می‌تواند انگیزه‌ای برای انجام این عملیات تروریستی به دست موساد باشد. 

اما مهم‌ترین نکته در این فرض، حمایت همه‌جانبه دوگین‌ها از روابط نزدیک روسیه با ایران است. پروفسور الکساندر دوگین و دکتر داریا دوگین را دوستان خوب جمهوری اسلامی ایران و از چهره‌های حامی روابط نزدیک مسکو- تهران می‌شناسند. دوگین پدر تئوریسین اصلی «راهبرد اوراسیاگرایی» در روسیه به شمار می‌رود که ایران در مرکز این راهبرد قرار دارد. 

الکساندر دوگین طی نشستی در تهران در سال ۹۸ گفته بود: ما از انقلاب ایران و مبارزه علیه غرب و ایده‌های آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای حمایت می‌کنیم، چرا که هژمونی قدرت تک‌قطبی در جهان را خطرناک می‌بینیم. نقش ژنرال (شهید) «قاسم سلیمانی» در خاورمیانه روشن بود؛ به همین دلیل ما از ژنرال برای سفر به روسیه دعوت کردیم تا با تلاش وی، جلوی تک‌قطبی آمریکا بایستیم. 

رژیم صهیونیستی در پشت پرده ترور خانم دوگین

حضور چنین فیلسوف و تئوریسین برجسته‌ای در روسیه که نفوذ فکری زیادی نیز در کرملین بویژه روی شخص پوتین و لاوروف دارد، به طور قطع خطر بسیار بزرگی برای صهیونیست‌ها به شمار می‌رود، بنابراین این فرضیه را که ترور دوگین کار عوامل موساد برای حذف این تفکر در روسیه بوده است، باید به طور جدی‌تر مورد بررسی و مداقه قرار داد.

مهدی گرگانی