ایران طرف‌های درگیر در لیبی را به خویشتنداری دعوت کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ششم شهریور ماه با ابراز نگرانی عمیق از درگیری‌های اخیر در طرابلس پایتخت لیبی، بر ضرورت توقف فوری این درگیری‌ها و حل اختلافات بین طرف‌های درگیر بر اساس حفظ منافع و امنیت مردم لیبی از طریق گفت‌وگو تأکید کرد.

 

در درگیری مسلحانه روز شنبه بین نیروهای وابسته به «فتحی پاشاغا» نخست وزیری که از سوی پارلمان برای تشکیل دولت مأمور شده و نیز نیروهای وابسته به «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی رخ داد و شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت لیبی گزارش داد که در این درگیری‌ها ۱۲ نفر کشته و ۸۷ نفر زخمی‌ شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره افزود: جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و جلوگیری از تشدید تنش دعوت کرده و از آنها می‌خواهد منافع مردم لیبی را در اولویت قرار دهند.

کنعانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از روند گفت‌وگوهای سیاسی و راه حل‌های مسالمت آمیز که وحدت ملی، ثبات و تمامیت ارضی لیبی را حفظ کرده و خواسته‌های بر حق مردم این کشور جهت توسعه و شکوفایی لیبی را تامین کند، حمایت می‌کند.

براساس این گزارش، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی شامگاه شنبه گفت درگیری‌های روز شنبه در طرابلس، از داخل و خارج این کشور برنامه‌ریزی شده بود. الدبیبه با انتشار پیامی ویدئویی و تصاویر حضور خود برای بازرسی از وضعیت طرابلس بعد از درگیری‌های روز شنبه، اظهار داشت: «ما برای کشته‌شدگان درگیری طرابلس آرزوی رحمت داشته و برای مجروحان بهبودی خواستاریم».

ایران طرف‌های درگیر در لیبی را به خویشتنداری دعوت کرد

لیبی با بحران سیاسی و درگیری بین دو دولت مواجه است؛ دولتی به ریاست پاشاغا که از سوی پارلمان مأمور تشکیل آن شده و دیگری دولت الدبیبه که با تحویل قدرت به دولت پاشاغا مخالف است.