وزیر انرژی دولت اوباما: خروج ترامپ از برجام غیرعقلانی بود

ارنست مونیز، وزیر پیشین انرژی آمریکا گفت: تصمیم دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای ایران عقلانی نبود.

وی در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: از نظر من شکی وجود ندارد که ما به طور عمده پنج سال را پس از زمان دولت اوباما از دست دادیم. این پنج سال با ارزش، عمدتا به خاطر تصمیم بسیار غیرعاقلانه رئیس جمهور ترامپ در خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ از دست رفت وگرنه ما و متحدان و شرکایمان در خاورمیانه (غرب آسیا) می‌توانستیم در این توافق حضور داشته باشیم.

وی افزود: به نظر من بازگشت به توافق بسیار خوب می‌تواند باشد. واقعیتی را که می‌توان به این موضوع اضافه کرد این است که در رابطه با محدودیت‌ها واضح است که زمان از دست رفته است.

مونیز همچنین تصریح کرد: کارزار فشار حداکثری که ترامپ (رئیس جمهور پیشین آمریکا) در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق ایجاد کرد نه تنها هیچ اثر ملموسی بر مواضع ایران نداشت بلکه موجب افزایش تنش‌ها شد.

مونیز سپس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این موضوع را یادآوری می‌کنم که در سال ۲۰۱۵ و زمانی که ما به توافق رسیدیم دوران دشواری را از گذشته با روسیه داشتیم، زیرا آن‌ها در کریمه در سال ۲۰۱۴ حضور نظامی داشتند و در سال ۲۰۱۶ و زمانیکه توافق اجرایی شد آن‌ها فعالیت‌های نظامی خود را در سوریه آغاز کردند؛ بنابراین ما یک دوران بسیار بسیار دشوار را داشتیم، اما با این وجود روسیه همکاری کرد.

وزیر انرژی دولت اوباما: خروج ترامپ از برجام غیرعقلانی بود

وی همچنین در پایان افزود: یکی دیگر از تبعات تصمیم ترامپ در سال ۲۰۱۸ سبب شد که ایران بیشتر به طرف روسیه و چین متمایل شود؛ این موضوع می‌تواند سبب شود که اگر ما به توافق بازگردیم، روسیه با ایران در اجرایی سازی توافق همکاری کند.