علت تعویق مذاکرات ایران و عربستان در بغداد

یک مقام وزارت خارجه عراق که به نام وی اشاره نشده است به پایگاه العربی الجدید گفت: ششمین دور گفتگو‌های ایران و عربستان که قرار بود در اواخر ماه ژوئیه برگزار شود به دلیل حمله حامیان جریان صدر به پارلمان عراق و منطقه سبز بغداد و ایجاد تنش سیاسی در این کشور به تعویق افتاد.

این منبع عراق ضمن اشاره به تاثیر بحران سیاسی عراق تاکید کرد تهران و ریاض هم خواستار تعویق دور ششم مذاکرات بودند. وی گفت: تعویق دور ششم مذاکرات به درخواست تهران و ریاض بود و بغداد در تغییر زمان نشست تاثیری نداشت. دو طرف با توجه به تشدید اختلافات میان گروه‌های سیاسی و همچنین حمله حامیان جریان صدر به منطقه سبز که قرار بود مذاکرات در آن جا برگزار شود، تاکید کردند که این محل (منطقه سبز) برای برگزاری نشست در سطح وزرا آماده نیست.

به گفته این مقام، بغداد تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای برگزاری این مذاکرات را که قرار بود با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور ایران و عربستان در پایتخت عراق برگزار شود، فراهم کرده بود.

این منبع عراقی در ادامه گفت: بغداد به ریاض و تهران اطمینان داده که منطقه سبز امن است و از آمادگی لازم برای میزبانی برخوردار است و رویداد‌های اخیر در عراق تاثیری در این امر ندارند. با این حال، دو طرف ترجیح دادند نشست به تعویق افتد.

وی در انتها با اشاره به اینکه ممکن است بحران سیاسی عراق به طول انجامد و نباید این بحران به مذاکرات گره زده شود، تاکید کرد دولت مصطفی الکاظمی تلاش می‌کند دور جدید مذاکرات ایران و عربستان برگزار شود.

پیشتر، محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفتگو با خبرگزاری الرای درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات تهران و ریاض گفت: «قرار بود ششمین دور مذاکرات تهران و ریاض ماه گذشته در عراق برگزار شود که در نهایت از سوی کشور میزبان به دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با فیصل بن فرحان، همتای سعودی او ختم می‌شد.»

علت تعویق مذاکرات ایران و عربستان در بغداد

چندی است ایران و عربستان در جایگاه بازیگران کلیدی منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا روند تنش‌زدایی را کلید زده‌اند که از نظر تحلیلگران این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی چندجانبه در منطقه باشد.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، دو ماه پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.