توافق از هسته ای شدن ایران جلوگیری نمی کند

اردان در گفت وگوی اختصاصی با شبکه "آی ۲۴ نیوز" رژیم صهیونیستی گفت: موضع اسرائیل در قبال ایران و مذاکرات جاری درخصوص توافق هسته‌ای تغییر نکرده است؛ ما با برجام در سال ۲۰۱۵ مخالفت کردیم و همچنان به شدت مخالف این توافق احتمالی برای احیای برجام قدیمی هستیم.

وی افزود: مخالف احیای برجام هستیم چرا که این توافق محدودیت‌ها را از راه ایران برمی‌دارد و ایرانی‌ها می‌توانند بدون محدودیت اقدام به غنی‌سازی کنند. آنها همچنین قادر هستند که از سانتریفیوژهای پیشرفته نیز استفاده کنند.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با تکرار ادعای همیشگی مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شد: همین احیای برجام موجب خواهد شد که دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را مشروعیت ببخشد.

اردان با انتقاد از دولت جو بایدن برای احیای برجام گفت: زمانی که بایدن روی کار آمد، یکسره می گفتند که به  دنبال یک توافق طولانی مدت تر و قوی تر با ایران هستیم که موشک‌ها بالستیک و تمام مسائل مربوط به خارج از توافق هسته‌ای را شامل شود اما این پیام طولانی و قوی‌تر به کندی از میان رفت.

وی در پایان گفت که ایران به جنبش جهاد اسلامی و حماس در فلسطین کمک می کند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

  برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

توافق از هسته ای شدن ایران جلوگیری نمی کند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

«ساموئل وربرگ»، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه تصریح کرد که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص پاسخ ایران به نقطه نظرات آمریکا در مورد پیش نویس توافق هسته ای است و آمریکا پاسخ خود را پس از پایان رایزنی ها به اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می کند، ارسال خواهد کرد.  

وی گفت: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این توافق (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.