ایران یکی از ظرفیت های حل بحران انرژی اروپا است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد لغو تحریم ها در صورت توافق احتمالی گفت: لغو کامل تحریم ها علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از اهداف اساسی بین ایران و طرف‌های برجام است. متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اروپایی به ایران داده شده و پاسخ ایران ارائه شد و پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر ارسال شد.

وی ادامه داد: ایران برای اینکه نقش خودش را برای مذاکرات برجام ایفا کند دیدگاه‌های خودش را مطرح کرده است و منتظر پاسخ دولت آمریکا است.

غرب اراده سیاسی داشته باشد، دستیابی به توافق امکان پذیر است

کنعانی اظهار داشت:ما برای اینکه به پایان خوش این ماراتن کمک کنیم تا به منافع و مصالح ملی دست پیدا کنیم،در راستای تثبیت چارچوب های بین المللی، مسئولانه گام برداشتیم و دیدگاه های خود را به طرف اروپایی منتقل کردیم.

وی افزود: چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد و سازنده عمل کند و نگاه رو به جلو داشته باشد، دستیابی به توافق امکان پذیر است.پاسخ ایران منطقی و سازنده بوده است لذا اگر طرف مقابل چنین اراده ای داشته باشد،دستیابی به توافق امکان پذیر است.

ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به پایگاه های ایران پوچ و بی اساس است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای رژیم صهیونیستی برای حمله به نیروهای ایرانی در سوریه گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه زیر ساخت های سوریه همچنان ادامه دارد و با حمایت آمریکا انجام می‌شود.معتقدیم کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی غیرقانونی و نامشروع است و ادعای رژیم جعلی مبنی بر اینکه به پایگاه های ایران حمله کرده است پوچ و بی اساس و باطل است.حضور ایران در سوریه مستشاری است و این ادعاها باطل است.

کنعانی افزود: تا زمانی که دولت سوریه از ایران درخواست کمک کند، ایران از کمک های دریغ نخواهد کرد.

ایران یکی از ظرفیت های حل بحران انرژی اروپا است

ایران یکی از ظرفیت های حل بحران انرژی اروپا است

وی در مورد درخواست اروپایی ها از ایران برای کمک به حل مشکل کمبود انرژی، گفت: به طور طبیعی ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از منابع مهم انرژی است و ایران در زیر سایه تحریم ها حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرده است و معاملات نفت با شرکای ایران ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجهبا اشاره به بحران اوکراین و مشکلات اروپایی ها در بحث انرژی گفت: در صورت دستیابی به توافق در وین، ایران می‌تواند یکی از ظرفیت‌ها برای کشورهای اروپا باشد.

مهم‌ترین دستور کار وزارت خارجه در مذاکرات، اخذ تضمین است

وی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین‌ها گفت: جمهوری اسلامی تلاش کرد، متن توافق را  قوی تر کند و واقعیت امر این است که ایران سازنده عمل کرد و حرکت ما رو به جلو داشت.

کنعانی با بیان اینکه مهم ترین دستور وزارت‌امورخارجه در مذاکرات، اخذ تضمین است، گفت: هر توافقی و اتفاقی شکل بگیرد اگر تضمینی وجود نداشته باشد، امکان دارد مجددا نقض شود.

آژانس انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی دور شود

وی تصریح کرد: موضوع تضمین دو وجه دارد یک وجه تضمین، تضمین لغو تحریم ها است تا ایران به طور کامل از انتفاع اقتصادی برخوردار شود و بحث دیگر بحث دور کردن آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی است چراکه این موضوع باعث ایجاد خلل می‌شود.

بسته شدن پرونده پادمانی برای ایران مهم است

وی افزود:  بر اساس همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و بارها فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار داده اند.

کنعانی اظهار داشت: بارها اتهامات مختلفی مطرح شد که یکی از آن ها اتهامات از سوی رژیمی است که خودش متهم است لذا نمی‌توان این اتهامات را مورد قبول قرار دارد. ایران همواره تلاش کرده‌است که به صورت حرفه‌ای با آژانس همکاری کند. بنابراین بحث بسته شدن پرونده پادمانی هم برای ایران مهم است.

وی در مورد موضوع یمن گفت: ایران معتقد است که راهکار نظامی در یمن به نتیجه نخواهد رسید و در ادامه نقش سازنده ایران در ، روز گذشته وزیر خارجه و دستیار ایشان پذیرای نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بودند و در این مذاکرات بار دیگر دیدگاه های ایران در یمن مطرح شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ایران خواهان صلح و ثبات در یمن است که به حوزه بزرگ خلیج‌فارس کمک می‌کند و ملت یمن باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ایران همواره از آتش بس در یمن حمایت می‌کند اما باید تحریم ها علیه ایران لغو شود.

بازخورد، انتقال پیام اروپا به روسیه از طریق وزیر خارجه کشورمان مثبت بود

سخنگوی وزارت خارجه گفت:  جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط خوبی که با دو طرف بحران دارد تلاش کرد، امکان روند شکل‌گیری روند سیاسی را برای پایان این بحران فراهم و برای پیشگیری از ادامه جنگ کمک کنیم.بازخورد سفر وزیر خارجه کشورمان به مسکو مثبت بوده است.

طرف‌های غربی، موضعی مبنی بر غیر سازنده بودن پاسخ ایران نداشتند

کنعانی در خصوص پاسخ آمریکا به ایران گفت: موضعی از طرف های غربی‌ها مبنی بر غیر سازنده بودن پاسخ‌های ایران دریافت نشده است و تلاش ایران این است که مبتنی بر مذاکرات، ادبیاتی را به گونه ای مطرح کند که ابهام زدایی شود و در صورت توافق احتمالی ، سو تفاهم به حداقل ممکن برسد.

با همه طرف‌های سیاسی عراق ارتباط داریم / نقش ایران به شکل‌گیری آرامش در عراق کمک کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از هر فرصتی که گمان کند می‌تواند برای کمک به برادران عراقی برای بازگشت ثبات کمک کند، استفاده می‌کند.ارتباط ایران با طرف‌های عراقی مستمر است؛ ارتباط با همه طرف‌های سیاسی عراق داریم و نقش ایران در ارتباط با طرف‌های عراقی به شکل‌گیری روند آرامش در این کشور کمک کرده است.نگاه ایران به کلیت عراق است، نگاه بخشی، گروهی و جریانی نداریم. همه جریان‌های سیاسی عراق را به گفت‌وگو و بازگشت به روند سیاسی دعوت می‌کنیم.

مردم عراق انصافا میزبانان خوبی برای زائران اربعین هستند

وی در مورد بحث اربعین و همکاری با عراق در این زمینه گفت: ما از کشور و ملت عراق تشکر می‌کنیم که زمینه میزبانی را برای مردم ایران تامین کردند و ما شاهد همکاری ملت و دولت عراق در برگزاری اربعین حسینی هستیم. انصافا میزبانان خوبی برای زائران  هستند. امسال برادران عزیزمان هم در اقلیم کردستان عراق هم به پای کار آمدند و  همکاری خوبی صورت گرفته است.و آنچه که در روزهای اخیر شاهد بودیم موضوعات داخلی عراق بوده است و همواره ایران به عنوان همسایه مشورت های سازنده خود را ارائه کرده است.

اقدام تحریک‌آمیز و غیر اصولی، از سوی شناور آمریکایی صورت گرفته است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره برخورد بین شناورهای آمریکایی و ناوشکن جماران گفت: ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارد.

 هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی بین المللی را با تهدید مواجه کند. 

کنعانی تاکید کرد: در این زمینه ستاد کل نیروهای مسلح توضیح لازم را ارائه داد. اقدام تحریک آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناورهای ایران انجام شد که جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرده و متعاقبا شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرده است.

بازداشت تیم پرواز ایرانی در آرژانتین مبنای قانونی ندارد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت تیم پرواز ایرانی گفت: اتهامات وارد علیه تیم گروه پرواز ایران در آرژانتین یک اتهام بی پایه و اساس است؛ تا کنونن هیچ سندی دال بر ارتکاب جرم علیه این افراد ارایه نشده است.فعالیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی تا آزادی بی قید و شرط این افراد ادامه دارد.

وی در مورد روند مذاکرات ایران گفت: پاسخ های ایران، سازنده است و اراده و تعامل سازنده میتواند به مارو به نتیجه برساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری نشست سه جانبه ایران و روسیه و آذربایجان گفت: توسعه کریدور شمال به جنوب برای سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه مهم است و در یک توافق مشترک قرار شد نشست هفته آینده در باکو برگزار شود و مشکلات مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حاجی ایرانی در بند عربستان گفت: موضوع شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان، یکی از موضوعات مهم در دستور کار است و همواره مورد پیگیری قرار داشته است و همچنان در دستور کار است و هم سازمان حج و زیارت با جدیت موضوع رو پیگیری کرد و هم وزارت امور خارجه از ابتدای ساعات بازداشت این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

رئیسی در نشست سران شانگهای شرکت می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: رئیس‌جمهور در نشست سران شانگهای شرکت خواهد کرد. این نشست قرار است ۲۴ و ۲۵ شهریور به میزبانی ازبکستان برگزار شود.