آمریکا باید از زیاده‌خواهی دست بردارد و تضمین‌ها هم اطمینان‌بخش باشد

« علی بهادری جهرمی » روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در محل ساختمان کوثر برگزار شد، گفت: در آستانه حادثه عظیم اربعین حسینی (ع) هستیم و با توجه به فروکش کردن کرونا تا حدود زیادی، پیش‌بینی شده که مشارکت عظیمی در سفر به عتبات عالیات صورت گیرد که رییس جمهور در جلسه‌های متعدد پیگیر این موضوع شدند که این نیازمند همکاری همه از جمله دولت و مردم است.  

۱۰ فرودگاه در کشور برای این سفر آماده شده است

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: در این زمینه دولت تلاش کرده زیرساخت‌های کشور را فعال کند که از ۱۰ فرودگاه کشور پرواز به عراق انجام می‌شود و مرزها هم افزایش دوبرابری داشت و قطار تهران کربلا هم فعال و تقویت و توسعه یافته است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: در مرز زمینی ۶ مرز فعال است و حتی توصیه شده که با خودروهای شخصی به مرز حرکت کنند و حتی میزهای خدمت در مرزها برقرار شده است ‌درباره بیمه هم مبلغ بر مبنای دوسال قبل اما ارایه خدمات‌دهی افزایش یافته است.  

وی خاطرنشان کرد: برای تسهیل حضور زائران در سفر به عتبات عالیات اقدامات متعددی صورت گرفته است و حتی تسهیلات متعددی هم برای زائران به صورت برخط به منظور سهولت انجام شده است.

ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین

سخنگوی دولت افزود: در حوزه ارتباطات هم تقویت آنتن دهی در مرزها صورت گرفته است و بالنی هم با تدبیر وزارت ارتباطات برای تقویت ارتباطات مردم در سفر به عتبات عالیات مستقر می‌شود. همچنین حوزه‌های جدیدی برای ارایه خدمات فناورانه در سهولت ارتباطات فراهم شده است.

وی ادامه داد: سامانه‌ای در پیام رسان «بله» برای اعلام وضعیت زائرین مهیا شده است که نیاز به اینترنت ندارد و امکان‌ موقعیت یابی برای زائرین وجود دارد. یکی از شرکت‌ها امکان اشتراک گذاری وسیله نقلیه را فراهم کرده است و کسانی که مسیرهای مشترک دارند می‌توانند همدیگر را از طریق این سامانه پیدا کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی ادامه داد: از دیگر اقدامات ارائه اینترنت و وای فای رایگان در برخی از موکب‌ها صورت گرفته است که از طریق سروش پلاس و روبیکا امکان تماس رایگان فعال شده است.

تسهیلات ۳ و پنج میلیون تومانی برای زوار اربعین

سخنگوی دولت این را اضافه کرد: با تلاش‌های وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوارهای زائر و ۳ میلیونی برای دیگر زائران در نظر گرفته شده و این تسهیلات بر خط و بدون‌نیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانه ها انجام‌ می‌شود.

بهادر جهرمی این را هم گفت که باتوجه به افزایش چشمگیر زائران، هرآنچه که برای تسهیل سفر فراهم شود، باز هم به میزان انتطار و آنچه که باید باشد، نخواهیم رسید بنابراین درخواست‌ می‌کنیم‌ مردم‌ هم‌ همکاری کنند.

ارایه خدمات پزشکی برخط برای زائران 

بهادری جهرمی افزود: در جلسه اخیر دولت رییس جمهور به همه دستگاه‌ها دستور داد تا حداکثر امکانات را برای سفر اربعین فراهم کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از شرکت‌ها امکان اشتراک‌گذاری وسیله نقلیه را برای زائران فراهم کرده‌ است تا از طریق این سامانه با هم قرارهای مشترکی در رفت و برگشت به مرز داشته باشند گفت: این امکان برای اسنپ، تپسی و ماکسیم فراهم شده است و خدمات پزشکی آنلاین برای زوار نیز فراهم خواهد شد.

فعال شدن تکمیل عملیات اجرایی کریدور تجاری شرق و غرب در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری پیش‌تر با توجه به‌ اهمیت موضوع حمل و نقل در تجارت، در دیدار پوتین بر راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت - آستارا تأکید کردند که این کار موجب تکمیل کُریدور حمل و نقل شمال - جنوب است اما در گذشته این ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل مغفول مانده و حال برنامه دولت برای اجرای این طرح چیست، گفت: یکی از سیاست های دولت، تقویت و توسعه مسیرهای تجاری شرق و غرب است است و اقدامات خوبی هم‌انجام شده و حتی برخی از مسیرهای تعطیل شده نیز فعال شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در خصوص راه آهن رشت آستارا بخشی از این‌مسیر یعنی ۴۰ کیلومتر در حال عملیات اجرایی است و بقیه مسیر هم در حال انجام مقدمات برای اجراست. به همین منظور در اواخر شهریور وزیر راه سفری را به کشور آذربایجان برای شرکت در نشست سه جانبه ایران آذربایجان روسیه خواهد داشت که یکی از محورهای اساسی پیگیری این‌ مسیر است‌. 

آمریکا باید از زیاده‌خواهی دست بردارد و تضمین‌ها هم اطمینان‌بخش باشد

وزیر راه شنبه به وزارتخانه می‌رود

بهادری جهرمی درباره کسالت وزیر راه و شهرسازی گفت: وزیر راه به دلیل ضربه‌ای که در جریان حادثه‌ای در منزل به کمر وی وارد شده بود، بستری شد و تزریقی هم به ستون فقرات داشت که اکنون بهبود نسبی حاصل شده است و رستم قاسمی از شنبه در وزارتخانه حضور دارد. هرچند در عیادت از وی پیگیری مسایل کاری بودند.

نظارت‌های ستادی مکمل نظارت‌های میدانی است

بهادری جهرمی به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدوین نقشه جامع از سوی دولت توضیح داد: از بیانات راهگشای رهبری تشکر می‌کنیم ‌و ایشان تقدیرهای کم سابقه‌ای از دولت داشتند. این دولت اهل اینکه مسئولیت پذیر نباشد، نیست و نبوده است، دولت بار مسئولیت را بر دوش گرفته است ‌و خود را مکلف می‌داند که وارد میدان‌حل مشکل شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رهبری بر حضور در میدان، سند تحول مردمی در همین راستا با ۳۷ موضوع کلان در این سند احصا و راهبردها و راهکارها تدوین شده است و بعد از دیدار با رهبری در حوزه اطلاع رسانی تصمیم گیری هایی صورت‌گرفت و در راستای عمل به فرمایشات رهبری نظارت های ستادی که رییس جمهور از وزراتخانه ها دارند، مبتنی بر سند تحول تسریع شد.

سخنگوی دولت گفت: نظارت‌های ستادی مکمل نظارت‌های میدانی است و دولت از هر گونه پرداختن به سند تحول و یا برنامه  کلان حرکت دولت استقبال می‌کند.

گفت‌وگوها درباره مذاکرات ادامه دارد

رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره روند مذاکرات ایران به خبرنگاران توضیح داد: گفت‌وگوها در خصوص توافق ادامه دارد و طرف مقابل هم باید از زیاده خواهی دست بردارد چراکه مسیر سازنده‌ای طی شده است. 

بهادری جهرمی گفت: چهار موضوع در توافق دنبال شده که شامل تضمین‌ها و راستی‌آزمایی، رفع تحریم‌ها ‌و بسته شدن ادعاهای سیاسی در مورد مسائل پادمانی است و جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها را ترک نکرده و نخواهد کرد.

اقدامات دولت برای کاهش بحران ‌تنش های آبی 

بهادری جهرمی در بخش دیگری از نشست خبری درپاسخ به سوالی درباره وضعیت آب استان همدان و اقدامات دولت برای جلوگیری از تکرار آن در استان‌های دیگر، گفت: بحران کم آبی و خشکسالی جهانی است و تدابیر برای مواجهه با این بحران باید پیش از این صورت می‌گرفت و اقدامات انجام شده تناسبی با بحران‌ها ندارد و پیش‌بینی تنش‌های گسترده وجود داشت.

وی ادامه داد: اما از ابتدای تشکیل دولت، وزارت نیرو برای ۳۰۰ نقطه پیش‌بینی تنش آبی داشت. همچنین مجموعه وزارت نیرو هم طرح‌های متوقف شده را تسریع و هم طرح «میانبری» را تدوین کرد. در حوزه همدان نیز طرح میانبری در نظر گرفته شد تا ضرب الاجلی تنش آبی را جبران کنند تا به تدریج طرح‌های بلند مدت تری در نظر گرفته شود. 

سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد: با همراهی مردم برای اصلاح شیوه آبیاری و سایر موارد شاهد کاهش بحران‌ها و تنش‌های آبی باشیم.

از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهم با زائرین همراهی کنند

رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره وجود تخلف های نرخ بلیط هواپیما با وجود نرخ مصوب شده اظهار تاسف کرد که در ایام شلوغی مانند اربعین شاهد تخلفات هواپیمایی و شرکت‌های حمل و نقل هستیم. یکی از تدابیر وزارت راه مصوب کردن نرخ قابل قبول بود و از طرفی هم امکان فروش بلیط را فقط از سوی شرکت هواپیمایی مجاز می‌داند.

بهادری جهرمی اظهار داشت: البته ظرفیت ناوگان هوایی و پذیرش فرودگاه نجف و بغداد ظرفیت تقاضای زیران را ندارد و بخشی از این مشکلات برای تأمین بلیط باید از تأمین مسیرهای جایگزین انجام شود. البته در تمامی فرودگاه‌ها نیز میز خدمتی از خود وزارت راه جانمایی شدند که به تخلفات رسیدگی کنند. از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهم با مردم و زائرین همراهی داشته باشند.

بیش از ۳۰ دستگاه به این درگاه دولت الکترونیک پیوستند

بهادری جهرمی درباره با آمار و ارقام پیوستن دستگاه‌ها به درگاه مشترک خدمات الکترونیک دولت، توضیح داد که پیوستن به این درگاه دو دهه است که مطرح است و دولت مصمم است این بار زمین مانده را نیز بردارد مانند قانون مربوط به آزادسازی سواحل.

وی ادامه داد: دولت مصمم است تا درگاه دولت الکترونیک به صورت پنجره واحد اجرایی کند و گزارش آمار پیوستن‌ها در جلسه هیات دولت قرائت می‌شود و رئیس‌جمهور هم تأکید برای پیوستن به درگاه دارد تا دستگاه‌هایی که امکان و زیرساخت پیوستن ندارند به صورت شفاف آن را به مردم اعلام کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی ادامه داد: بیش از ۳۰ دستگاه به این درگاه پیوستند و امیدوار هستیم با پیگیری خوب رسانه ملی و همکاری و همدلی دولت و مجلس و سایر بخش‌های حاکمیتی تا پایان شهریور عدد قابل قبولی از پیوستن دستگاه‌ها به این سامانه داشته باشیم.

واکنش به تغییر وزیر راه 

بهادری جهرمی درباره بازداشت یکی از منسوبان وزارت راه توضیح داد :  رئیس جمهور بارها گفت که دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و یکی از برنامه‌های دولت این بود که مسیر برخورد با فساد را به قوه مجریه بیاورد. اگر ما موفق نشویم مسیر مقابله با فساد را به قوه مجریه بازگردانیم، مسیر درست و قابل قبول پیش نخواهد رفت. البته بسیاری از اقدامات صورت گرفته که رسانه‌ای نشده است اما این خبر با توجه به اینکه از سوی نهادهای نظارتی در قوه مجریه انجام شده بود رسانه‌ای شده است. 

وی ادامه داد: البته نهادهای نظارتی مبتنی بر گزارش‌ها اغماض نمی‌کنند و بلافاصله وارد می‌شوند زیرا پیشگیری برای آنها اولویت دارد به همین دلیل اصولاً رسانه‌ای نمی‌شود.

سخنگوی دولت به اینکه آیا دولت با توجه به وضعیت جسمانی وزیر راه گزینه دیگری را معرفی می کند گفت: وی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این هفته در وزارت راه و شهرسازی انتصاب جدیدی صورت گرفته است و ما امیدوار هستیم بتوانیم همچنان از وی کمک بگیریم.

بهادری جهرمی در ادامه با اشاره به ارایه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیات  رئیسه مجلس و اینکه آیا دولت با این طرح و تفکیک موافق است، می گوید: من هم شنیده‌ام که طرحی مطرح شده اما به نظر اعلام وصول در صحن مجلس صورت نگرفته و دولت پس از ارسال رسمی طرح‌ها در مورد آنها اظهار نظر می‌کند و تا این طرح برای دولت ارسال نشود و دولت به جمع بندی نرسد در مورد آن نظری ندارد.

اراده جدی دولت برای جبران عقب ماندگی در حوزه مسکن 

بهادری جهرمی در بخش دیگری درباره راهکار دولت برای تحقق  سریع تر ساخت مسکن و کنترل اجاره بها تاکید کرد که دولت برای جبران‌کسری های تولید مسکن‌ گذشته و عقب ماندگی در حوزه مسکن، مصمم است و این موضوع به صورت فرابخشی پیگیری می شود و جلسه ای در دولت نیست که به موضوع مسکن‌  پرداخته نشود اگر کمبود تولید سال‌های گذشته برطرف نشود، مشکل اجاره بها هم برطرف نخواهد شد؛ معاون جدید در این‌باره منصوب شد و امید داریم با این تغییر مدیریتی شاهد یک انرژی و امید مضاعف در وزارت راه باشیم.

سخنگوی دولت درباره تدوین آئین‌نامه برای تولید گوشی‌های ایرانی گفت: آیین نامه بند ۹ تبصره ۷ قانون بودجه در جلسه اخیر هیات دولت به تصویب رسید و مطابق این ایین‌نامه از محل حقوق ورودی واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار ، منابع آن به  صورت ۱۰۰ درصد به حمایت از گوشی های ایرانی تخصیص می یابد و فرایند و جزئیات آن در ایین‌نامه منتشر می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: کمیته ای برای توزیع این‌منابع و برای حمایت از موثر از گوشی های ساخت داخل پیش‌بینی شده است که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد به گوشی های هوشمند داخلی این‌منابع اختصاص  خواهد یافت.

بهادری درباره مصوبات سفرهای استانی اظهار داشت: اولویت دور نخست سفرهای استانی با تکمیل طرح های نیمه تمام بود ‌و دولت در این دور کلنگ زنی جدید جز مسکن نداشت. در دور اول سفرهای استانی ۹۱۰ توافق با دستگاه های های اجرایی منعقد شد و از پنج هزار و ۳۰ طرح دولت در سفرهای استانی ۱۹۱ طرح نهایی،  ۴۵۷۸ طرح در حال اجرا و ۲۵۲ طرح هم در دست پیگیری عملیات اجرایی است.

نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور با تکیه بر توان خارجی یک اشتباه راهبردی

سخنگوی دولت درباره طرح آب‌رسانی غدیر گفت: افتتاح این طرح پس سال ها این پیام را دارد که سال‌ها نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور به انتظار توان خارجی یک اشتباه راهبردی بوده است. 

بهادری جهرمی ادامه داد: برای اجرای میان‌بر این طرح، 36 ماه پیش‌بینی می‌شد اما هم‌زمان در چند جهت، کار انجام گرفت و در این موضوع از مجموعه‌های دانش بنیان و جوانان ایرانی استفاده شد. نگاه دولت این است که ما با تکیه بر داخل و استفاده از ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درباره آمار مهاجرت پزشکان اظهار داشت که ما مشکل مهاجرت را داریم اما آمارها اغراق آمیز است و باید برای حفظ نخبگان برنامه داشته باشیم و این یکی از اولویت‌های دولت است. 

بهادری جهرمی به چالش‌های دولت برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: اجازه بدهید شعار ندهیم و کار انجام دهیم. برای هرگونه اقدامی باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد. باید با آرامش مطالبات مردم را پیگیری کنیم.

هیچ مشکلی در واردات خودرو وجود ندارد

سخنگوی دولت درباره مشکلات واردات خوردو  توضیح داد که هیچ مشکلی برای واردات خودور وجود ندارد و اگر تعللی صورت گرفت به دلیل قانون مجلس و مجمع بود تا ایرادات برطرف شود. دولت پیگیر آن است تا تکنولوژی وارد کشور و البته انحصار هم در اختیار یک گروه نباشد.

راهکار دولت برای حل کمبود نیرو

بهادری جهرمی ادامه داد: شورای نخبگان پس از ۱۱ سال برگزار و برنامه‌های متنوعی در این زمینه تدوین شده است. در مورد پزشکان و حمایت مؤثر از آنها کارانه‌های در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت افزود: رئیس سازمان اداری استخدامی اعلام کردکارگروهی برای بررسی کمبود نیروی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است و عدد دقیق کمبود نیروی انسانی این وزارتخانه، طی یک هفته مشخص خواهد شد.

وی درباره راهکار دولت برای حل این کمبود گفت: در خصوص تعداد نیروی انسانی، ما یک بحث تقویت و تکمیل کادر نیروی انسانی یا جایگزینی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را داریم و عددی که در سازمان اداری و استخدامی مورد تأیید نهایی قرار گرفته است، حدود ۷ هزار نفر  که برای جذب قرارداد کار معین، مجوز صادر شده است.

بهادری جهرمی گفت: از میان کسانی که پیش از این به شیوه‌ها و طرح‌های مختلف در حال همکاری با وزارت آموزش و پرورش بودند، آزمون‌هایی برگزار و فرآیند رتبه‌بندی برای آنها اجرا می‌شود و اشخاصی که امکان کسب امتیازهای لازم در این فرآیندها داشته باشند، دوره فشرده‌ای برای آنها برگزار می‌شود و به صورت کار معین جذب می‌شوند تا بتوانند بعدها فرایندهای جذب را طبق قانون طی کنند.

سخنگوی دولت درباره تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران و مشکل در اجرای این قانون در دستگاه‌ها گفت: دولت در سال اول فعالیت خود حدود ۹۰ هزار تبدیل وضعیت را انجام داده است و مصمم به اجرای قوانین است. این مسیر و تحقق تبدیل وضعیت در دستگاه‌های اجرایی نیز با همدلی میان قوا امکان پذیر است.

سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته به ۲۴ پرسش خبرنگاران پاسخ داد.