اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه انجام می‌شود

احمد وحیدی وزیر کشور ظهر امروز یکشنبه 20 شهریور در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت مرزها اظهار داشت: با توجه به بازدیدی که از مرز تمرچین داشتیم، شاهد بودیم که یک اتفاق خوبی در آنجا رخ داده و یک فضای معنوی بسیاری عالی در آنجا حاکم بود و اهالی اهل سنت در حال خدمت‌گزاری به زائران بودند و هیچ مشکلی هم در این مرز نداشتیم. 

 

وی افزود: این کاری بود که برای اولین بار با همت استاندار و از آن مهم‌تر همکاری اقلیم کردستان صورت گرفت و موجب شد شرایط خوبی در این مرز فراهم شود.

وزیر کشور درباره وضعیت خروج زائران از کشور خاطر نشان کرد: عزیمت به مرزها وضعیت متفاوتی دارد؛ در مرز تمرچین این آمادگی وجود دارد که حدود چند ده هزار زائر را به عراق راهی کنیم اما باید حساب شده و کنترل شده باشد.

وحیدی با بیان اینکه به موجب اعزام زائران از مرزها در حال حاضر روان است، گفت: مرز شلمچه با ازدحام مواجه است و زائران اتباع خارجی باید به تدریج  و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دولت عراق به عتبات اعزام شوند.

وزیر کشور درباره تعداد زائرانی که به کشور بازگشتند، گفت: آمار نهایی آخر شب جمع بندی می شود؛ تاکنون 2 و نیم میلیون نفر به عتبات اعزام شده‌اند که قریب به 700 هزار نفر از آن‌ها به کشور بازگشته‌اند.

وحیدی در تشریح اقدامات انجام شده جهت بازگشت زائران عنوان کرد: یک چهارم عزیزانی که اعزام شده بودند، به کشور برگشته‌اند و این روند ادامه دارد؛ عزیزان ما در وزارت راه پیش‌بینی‌های لازم جهت بازگشت زائران را صورت داده اند.

اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه انجام می‌شود

وی گفت: در پایانه‌های مرزی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه پیش‌بینی شده است و قطارهایی هم در نظر گرفته شده است تا از خطوط ریلی زائران را به نزدیک‌ترین شهرها راهی کنند تا از آنجا به شهرهای دیگر توزیع شوند.

وزیر کشور در مورد پذیرش مرزهای 6 گانه توضیح داد: در همه مرزها عبور و مرور برقرار است، اما باید کنترل شده باشد و زائران به تدریج به عتبات اعزام شوند؛ مسئله خروج زائران باید با برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی گفت: اعزام‌های جدید به تدریج و طبق سهمیه آغاز می‌شو‌د، اگر مجددا هجوم جمعیت به مرزها صورت بگیرد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که ‌‌ظرفیت‌های عراق پاسخگو نیست ولی مردم مطمئن باشند با اطلاع‌رسانی ‌و طبق سهمیه اقدام خواهیم کرد.