رفتار یکسان در قبال تحریم‌ها؛ انتظار تهران از دهلی‌نو

ایران از هند خواسته تا خریداری نفت از ایران را نیز از سرگیرد و تحریم های یکجانبه آمریکا را نادیده بگیرد؛ مشابه اقدامی که این کشور در خرید نفت از روسیه با توجه به تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی که در مقابل مسکو داشتند انجام داده است.  

 

مقامات رسمی آگاه به این موضوع در مصاحبه با خبرنگاران این نشریه گفتند انتظار می رود این موضوع از سوی «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در دیداری حضوری که با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، ازبکستان برگزار خواهد شد مطرح شود.

هند خرید نفت از ایران را از ماه مه سال ۲۰۱۹ پس از اعمال تحریم‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا متوقف کرده است که اقدامی بی‌سابقه بوده است. پیش از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا هند دومین خریدار اصلی و بزرگ نفت ایران  پس از چین بود.

براساس گفته مقامات رسمی هند، دهلی این تصمیم را به دلیل فشار واشنگتن پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از توافقنامه برنامه اقدام مشترک (برجام) و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران اتخاذ کرد.

باوجود این هند به خرید نفت از روسیه به رغم تحریم‌های مشابه آمریکا علیه این کشور با ایران همچنان ادامه می دهد. تحریم هایی  به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین حتی در برخی موارد از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا برای مسکو سختگیرانه تر نسبت به تحریم های ایران  اعمال شده است.

درواقع خرید نفت هند از روسیه از آوریل ۲۰۲۲ تا حدود ۵۰ برابر افزایش یافته است و در رده یکی از ۱۰ تامین کننده اصلی نفت این کشور تبدیل شده است.  

براساس اظهارات مقام های رسمی جمهوری اسلامی تحریم های آمریکا علیه ایران یکجانبه، ظالمانه است. با این تفاسیر درحالی که اکنون هند به دنبال مکانیسم هایی برای شکستن تحریم های آمریکا علیه روسیه است باید سیاست های مشابهی نیز در قبال تحریم های ایران نیز انجام دهد.

از سوی دیگر مسئله از سرگیری خرید نفت ایران از سوی هند با جزئیات در دیدار میان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران که در ماه ژوئن با همتای خود و نخست وزیر هند مطرح شد.  

علاوه بر آن رئیس جمهوری ایران قرار است  مسائل مهم دیگری از جمله "پیشرفت کند" پروژه بندر چابهار و به ویژه وقفه  ساخت و ساز پروژه خط راه آهن چابهار-زاهدان را که حدود ۲۰۰ کیلومتر است مطرح کند. انتظار می‌رود در دیدار نارندرا مودی با آیت الله ابراهیم رئیسی هر دو طرف توافق عملیاتی بلند مدت ترمینال بندر شهید بهشتی را نهایی کنند. امضای این توافقنامه چندین سال به خاطر بحث و بررسی به تعویق افتاده است.

رفتار یکسان در قبال تحریم‌ها؛ انتظار تهران از دهلی‌نو

قرار است اجلاس شانگهای ۱۵ و ۱۶ سپتامبر با حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین،   «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در کنار «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و سایر کشورهای آسیای میانه برگزار شود.  

در نشست سمرقند قرار است سند مربوط به تعهدات ایران برای الحاق کامل به سازمان همکاری‌های شانگهای به امضای رهبران کشورهای عضو برسد.

در حال حاضر کشورهای روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی این سازمان هستند. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان عضو ناظر و شمار دیگری از کشورها مانند ازمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، سری لانکا و ترکیه هم عضو شریک این سازمان محسوب می‌شوند.

در اجلاس سال گذشته که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در شهر دوشنبه برگزار شد، اعضا بعد از چندین سال با درخواست عضویت کامل ایران موافقت کردند و بعد از امضای سند تعهدات در اجلاس آتی، ایران به طور کامل عضو این سازمان خواهد شد.