به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی‏رضا خسروی هم‏زمان با آغاز دور چهارم مذاکرات مسکو، با ناکارآمد خواندن گروه موسوم به ۱+۵ برای ادامه مذاکرات هسته‏ای با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: گروه پنج به علاوه یک که از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه کشور آلمان تشکیل شده است، دیگر نمی‏تواند پاسخگوی انتظارات به‏حق و منطقی مردم ایران در دستیابی به فناوری صلح‏آمیز هسته‏ای باشد.

خسروی افزود: غربی‏ها در این گروه که ابتدا در آن آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه حضور داشتند، تمام سعی خود را کردند تا به اصطلاح یک قدرت دیگر یعنی آلمان را نیز به مذاکرات با ایران اضافه کنند و از این طریق بتوانند مقاصد سیاسی و فشار خود را بر جمهوری اسلامی ایران افزایش دهند.

وی بیان کرد: در حقیقت هدف اصلی این گروه جدید ۶ جانبه، هماهنگ کردن واکنش‏های جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران بوده که بارها از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بزرگان دینی کشورمان، کاملاً صلح‏آمیز خوانده شده است.

بسته‏های غربی همواره به نفع ایران نبوده است

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیت‏های هسته‏ای جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای طرح‏های پیشرفت و توسعه بوده و هیچ هدف غیر از این در اهدافش وجود ندارد، اما غربی‏ها همواره اثبات کرده‏اند که به هیچ وجه حاضر نیستند ایران را در رسیدن به این هدف مهم ملی‏اش، به حال خود رها سازند.

خسروی با اشاره به پیشینه ۱ + ۵ در گفت‏وگو و پیگیری برنامه هسته‏ای ایران افزود: از جمله اقداماتی که این گروه برای حصول توافق مد نظر خود با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای انجام داد، می‌توان به ارائه یک بسته پیشنهادی در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که آن زمان هم، همه مشاهده کردند که این بسته تا چه حد به نفع غربی‏ها و ضرر ملت ایران تنظیم شده بود و در نهایت نیز نتیجه مثمرثمری به همراه نداشت.

وی افزود: گروه پنج به علاوه یک در حقیقت خود را میانجیان بین‌المللی حل مسئله هسته‌ای ایران می‏دانند، در حالی که مسئولان عالی کشور مکرراً اعلام کرده‏اند که حاضر هستند با آژانس بین‏المللی انرژی هسته‏ای در راستای تأمین منافع دو طرف همکاری کنند و اصلاً نیازی به وجود این گروه از نظر ما نیست.

مذاکرات با ۲ + ۵ پیگیری شود

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‏وگوی خود با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: عقیده ما این است که برای نتیجه‏بخش بودن مذاکرات هسته‏ای ایران با کشورهایی که هم‏اکنون در گروه موسوم به ۱ + ۵ حضور دارند، باید ایران پیشنهادی بهتر مطرح کند که در راستای آرمان‏های نظام مقدس جمهوری اسلامی و خواست ملت بزرگ ایران باشد.

خسروی پیشنهاد خود را در این زمینه، وارد میدان شدن عضوی جدید و شکل‏گیری ترکیب ۲ + ۵ اعلام کرد و در توضیح بیشتر طرحش گفت: دلیل نام‏گذاری گروه مذاکره‏کننده با ایران به صورت ۱ + ۵ این است که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان در این گروه حضور دارند، اما باید قدرتی دیگر به خصوص از کشورهای عضو " جنبش غیرمتعهدها " در این مذاکرات وارد شود.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب، تصمیم‏گیری در مورد عملکرد هسته‌ای ایران با حضور کشور جدید می‏تواند به نفع منافع بین‏المللی و ملت ایران باشد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: جنبش کشور‏های غیرمتعهد یا جنبش عدم تعهد از سال ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۳۴۰ شمسی شکل گرفته و تا کنون در زمینه‏های مختلف، نظرات متعددی را ارائه کرده است.

خسروی افزود: هدف اصلی این گروه، این بود که فضای دو قطبی بین غرب و شرق در جهان شکسته شده و وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری و امپریالیسم قرار دارند، برقرار شود.

وی تصریح کرد: اعضای جنبش عدم تعهد را اکثراً کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند و بدون شک، چنین گروهی که اهداف آن‏چنان سیاسی سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت این سازمان را نداشته باشد، بهتر می‏تواند در تأمین منافع ایران در اجرای برنامه‏های صلح‏آمیز هسته‏ای خود برخورد کند.

برگزاری اجلاس عدم تعهد در ایران؛ بهترین بهانه طرح موضوع

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران، بهترین بهانه برای طرح موضوع لزوم حضور نماینده این کشورها در ادامه مذاکرات هسته‏ای با ایران است.

خسروی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۱۱۸ کشور جهان از جمله ایران که تقریباً افزون بر دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش عدم تعهد هستند و این امر نشان‏دهنده عمق تأثیرگذاری این جنبش و اعتقاد کشورها به آن است.

وی تصریح کرد: ایران نیز در سال ۱۹۷۹ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جنبش عدم تعهد پیوست و همواره بعد از پیوستن به جنبش، در اجلاس سران ۱۹۷۹ در " هاوانا " و از آن به بعد، در همه نشست‏های مختلف این جنبش حضور داشته است.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در بررسی عملکرد این جنبش در قبال ایران نیز گفت: لغو برگزاری هفتمین اجلاس سران عدم تعهد در بغداد، به دلیل تجاوز نظامی عراق به ایران و انتقال این اجلاس به دهلی‏نو از مهم‏ترین رویدادهای جنبش به حساب می‏آید.

خسروی افزود: سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هر سه سال یک بار در اجلاسی با همین نام گرد هم می‌آیند و چون قرار است در سال ۱۳۹۱(۲۰۱۲) اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران برگزار شود، این بهانه خوبی است تا جمهوری اسلامی ایران از گروه ۱ + ۵ بخواهد که نماینده‏ای از جنبش عدم تعهد نیز در مذاکرات حضور داشته باشد.

بحثدر چارچوب بسته‏های تدوین شده ایران و ۱ + ۵

به گزارش خبرگزاری فارس، تفاوت مذاکرات مسکو با نشست‏های استانبول و بغداد را می‏توان در بحثو تبادل نظر ایران و ۱ + ۵ در چارچوب بسته‏های تدوین شده دو طرف و همچنین فعال‏تر شدن روسیه به رهبری پوتین دانست که غنی‏سازی را حق مسلم ایران می‏داند.

روز اول مذاکرات ایران و ۱ + ۵ که طی آن دو دور گفت‏وگوی دو ساعت و ۳۰ دقیقه‏ای بین طرفین صورت گرفته بود، پایان یافت.

در خلال این مذاکرات طرف ایرانی یک دیدار با هیئت چینی داشت و در پایان دیدارها نیز میهمان نیکلای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه بود تا سعید جلیلی با همتای روس خود در ضیافت شام پیرامون مذاکرات بحثو تبادل نظر داشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از آغاز دور نخست گفت‌وگوها، نشست را آزمونی برای گروه ۱ + ۵ خواند که آیا آنها با پیشرفت کشورمان مخالفند یا خیر.

گفت‌وگوها در حالی آغاز شد که طرف ایرانی، غنی‏سازی هسته‌ای را کف خواسته خود در مذاکرات با گروه ۱ + ۵ عنوان کرد.

دور دوم گفت‏وگوهای روز گذشته نیز از ساعت ۱۵ و ۳۰ به وقت مسکو آغاز شد و ساعت ۱۸ به پایان رسید.

در دور اول، ایران نظرات و پیشنهادات خود را به طرف مقابل ارائه داد و آنها بیشتر شنونده بودند و در دور دوم مذاکرات آنها هستند که در مورد پیشنهادات بحثکرده و همچنین پیشنهادات و نظرات خود را ارائه خواهند داد.

برآیند دو دور مذاکرات دو ساعت و ۳۰ دقیقه‏ای بین ایران و ۱+۵ را می‏توان به شفاف‏سازی خواسته‏های دو طرف از یکدیگر در قالب بسته‏هایی مدون دانست که می‏تواند راه را برای تبادل نظر و بحث پیرامون موضوعاتی دقیق‏تر و دارای چارچوب‏بندی هموار کند؛ موضوعی که امروز (سه‏شنبه) و در ادامه گفت‏و‏گوها ملموس‏تر خواهد بود و شاید بر خلاف نتایج استانبول و بغداد، جز توافق برای استمرار مذاکرات، توافقات دیگری نیز داشته باشد.