توضیحات مخبر درباره پذیرایی از زوار امام رضا(ع)

جلسه قرارگاه مرکزی خدمت رسانی به زائرین حرم مطهر امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر که بعد از ظهر امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار خراسان رضوی و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این جلسه اظهار داشت: واگذاری مدیریت امور به دست مردم همیشه نتایج بهتری دارد و هرچه دولت بتواند انجام کارها را به خود مردم واگذار کند، شاهد رضایت‌مندی بیشتر مردم خواهیم بود.

وی با اشاره به دو بار بازدید خود از پایانه‌های مرزی غرب کشور در روزهای پیک تردد زائرین اربعین حسینی، افزود: عشق به امام حسین(ع) آستانه تحمل مشکلات زیارت را بالا می‌برد و انصافا مردم در گذرگاه ها با وجود برخی محدودیت‌ها، صبورانه و بدون گلایه‌مندی دغدغه‌ها و نیازهایشان را مطرح می‌کردند.

مخبر گفت: امسال ایام زیارت اربعین با گرمای شدید هوا همزمان شده است و این امر مشکلات و نیازهای مردم را در گذرگاه‌ها دوچندان کرده و با وجود اینکه دولت و مردم عراق بصورت تمام عیار و با همه وجود پای کار آمدند، اما ضعف برخی زیرساخت ها به ویژه در آن‌سوی مرز مشهود است.

وی ادامه داد: مردم عراق با وجود مشکلات و محدودیت‌ها، انصافا هرچه در توان دارند در طبق اخلاص قرار داده اند و در مواکب مسیر نجف تا کربلا پذیرای زوار امام حسین(ع) هستند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید خدمت رسانی به زائرین حرم مطهر امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر با محوریت مردم باشد و این امور به گروه ها و جریانات مردمی سپرده شود، خاطرنشان کرد: برگزاری مناسب و مطلوب مراسم بیست هشتم ماه صفر و تامین نیازهایی نظیر اسکان، حمل و نقل و تغذیه زورا با کمک و مدیریت گروه های مردمی می‌تواند به نمونه و الگویی برای خدمت به زوار تبدیل شود. 

‌مخبر با یادآوری اینکه جمع کثیری از شیعیان کشورهای دیگر همچون عراق، افغانستان و پاکستان همه ساله به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می شوند، بر اهمیت برنامه ریزی دقیق برای پذیرایی و خدمت رسانی ویژه به این زوار هم در پایانه‌های مرزی ورود به کشورمان و نیز در مدت اقامت در مشهد مقدس تاکید کرد.

وی در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن قدردانی از دولت، مردم و مرجعیت کشور عراق به‌خاطر تامین امنیت و پذیرایی گسترده از زوار امام حسین(ع) گفت: مردم عراق در تمام مسیرها، آنچه در توان داشتند را به صحنه آوردند و امیدوارم در مراسم دهه پایانی ماه صفر بتوانیم میزبانی خوبی برای زوار خارجی در مشهد مقدس انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برگزاری اینگونه مراسمات دینی و مذهبی از جنس مردمی است و دولت باید تنها به عنوان تسهیل‌گر حضور داشته باشد، تصریح کرد: تامین برخی تدارکات و زیرساخت ها از توان مردم خارج است که دولت باید این امکانات را تامین کند اما محور اصلی و مدیریت کارها باید با ظرفیت های مردمی انجام شود.

وی افزود: پس از چند سال وقفه در تجمعات دینی و مذهبی ناشی از شیوع کرونا، امسال محدودیتی وجود ندارد و مردم با اشتیاق از این فرصت استفاده می کنند تا در مراسم اربعین و ایام پایانی ماه صفر حضور داشته باشند و قطعا جمعیت زیادی از زوار به مشهد سفر خواهند کرد.

توضیحات مخبر درباره پذیرایی از زوار امام رضا(ع)

مخبر با اشاره به مصوبات و مباحث مطرح شده در این جلسه، گفت: تصمیمات لازم برای پذیرایی از زوار امام رضا(ع) اتخاذ شد و آنچه در توان دولت است برای این منظور در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا میزبانی مناسبی از زائران انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت در تلاش است تا روز زیارت امام رضا(ع) به عنوان روز ملی زیارت ثبت شود و امیدوارم شاهد تحقق این موضوع باشیم.