توانمندی‌های امنیتی عامل استقبال شانگهای از عضویت ایران

ابراهیم رضایی درباره سفر رییس جمهور به ازبکستان و  حضور در اجلاس سران همکاری شانگهای گفت: یکی از اشکالات موجود در سیاست خارجی دولت قبل عدم توازن در روابط دیپلماتیک و غرب گرایی مطلق بود در حالی که یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم رفع این غرب گرایی مطلق و ایجاد توازن در حوزه دیپلماسی است.

 

حضور موفق در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی سبب متوازن سازی دیپلماسی در دولت سیزدهم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور موفق در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی را سبب متوازن سازی دیپلماسی دانست و افزود: پیمان شانگهای  نیمی از جمعیت جهان و یک اقتصاد عظیم را در خود جای داده است که ارتباط و عضویت ایران در این پیمان می‌تواند به گسترده‌تر شدن اقتصاد ایران و خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه غرب کمک کند.

تولید امنیت در منطقه عامل استقبال شانگهای از عضویت ایران

نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیمان شانگهای مزیت‌های خوبی دارد. ایران امروز لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه است و همراه با  توانمندی های نظامی و امنیتی خود توانسته در منطقه نیز تولید امنیت کند که این عامل سبب شده سازمان همکاری‌های شانگهای از حضور ایران در این پیمان استقبال کنند.

وی موقعیت کریدوری ترانزیتی ایران را مزیتی دیگر جهت عضویت کشورمان در پیمان شانگهای خواند و گفت: این مزیت سبب اتصال کشورهایی مانند چین در شرق به اروپا و قسمت غربی ایران و ارتباط کشورهای آسیای میانه مانند روسیه به آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان خواهد شد.

رضایی گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری تبادلات اقتصادی ایران با اعضای شانگهای ۳۱ درصد رشد کرده و به ۱۸ میلیارد رسیده است. ارتقای سطح مبادلات تجاری و اقتصادی با اعضای شانگهای نیازمند کار دقیق و کارشناسی شده است.

این نماینده مجلس ابزار امیدواری کرد دولت سیزدهم در مسیر توازن گرایی بین همه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بتواند از توان این پیمان‌ها در ارتقای سطح اقتصادی کشور و رفع مشکلات موجود قدم بردارد.

توانمندی‌های امنیتی عامل استقبال شانگهای از عضویت ایران

آیت الله رییسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی‌اش سفر سه روزه خود به ازبکستان را از روز چهارشنبه ۲۳ شهریور آغاز کرد و در روز نخست نشست‌های دو جانبه تهران و تاشکند به امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور منجر شد. اسناد عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز در روز نخست به امضای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه رسید.

پنج شنبه ۲۵ شهریور ماه اجلاس رسمی شانگهای با حضور آیت الله رییسی رییس جمهور اسلامی ایران آغاز و عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد.

در این نشست سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند..