برنامه هفتم توسعه باید کاربردی، عملیاتی و واقعی باشد

محسن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز ، درباره زمان ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی، گفت: در دولت حتماً این عزم وجود دارد که لایحه برنامه هفتم توسعه به موقع به مجلس ارائه شود.

وی بیان کرد: معمولاً زمانی که سیاست‌های ابلاغی برای تدوین برنامه‌های ۵ ساله از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، باید برنامه بر اساس آن سیاست‌ها تدوین شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست‌هایی که امسال رهبر معظم انقلاب برای برنامه هفتم توسعه ابلاغ فرمودند، تفاوت‌هایی با سیاست‌های ابلاغی در برنامه ششم توسعه و برنامه‌های قبلی دارد و آن هم مسئله محوری است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه روی چند مسئله تأکید کردند. ایشان در حوزه انرژی روی مدیریت مسئله آب تأکید ویژه کردند که نیاز به مطالعه جدی دارد و باید کار کارشناسی عمیق در این راستا انجام شود.

می ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در حوزه اصلاح ساختار بودجه تذکر دادند. ایشان درباره ثبات اقتصادی و نرخ ارز و کاهش تورم نکاتی را فرمودند که باید بحث‌های کارشناسی عمیق روی این مسائل انجام شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه از الان دولت درگیر تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شده است، بعید می دانم دولت امسال بتواند لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس برساند و ما هم چنین توقعی از دولت نداریم.

محسن زنگنه

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر دولت هم لایحه برنامه هفتم توسعه را برساند، مجلس نمی‌تواند بررسی آن را انجام دهد چرا که مجلس فارغ از آنکه از چند ماه آینده وارد بررسی لایحه بودجه سال آینده می‌شود، چند طرح مهم و اساسی هم در نوبت بررسی در صحن مجلس است.

زنگنه بیان کرد: توصیه ما به دولت آن است که در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیم نگاهی به سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه هم داشته باشد اما اینکه قبل از تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ بتوانیم برنامه هفتم توسعه را مصوب کنیم، بعید می دانم و نباید در این مسئله تعجیل شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه هفتم توسعه باید کاربردی، عملیاتی و واقعی باشد. بنده فکر می‌کنم بهار سال آینده زمان خوبی است که برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.