اراده ایران و عربستان بر ادامه گفت‌وگوها کاهش نیافته است

سیدرضا صدر الحسینی در ارزیابی خود از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عراق مبنی بر تلاش برای ادامه مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت:  مساله گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان و حل مشکلات سیاسی بین دو کشور و برقراری مجدد سفارت‌خانه‌ها خواست مقامات دو کشور است و هر دو کشور نسبت به این مساله ابراز علاقه کرده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل پنج دور مذاکرات انجام شد و کارشناسان در حوزه های گوناگون به نتایج قابل توجه و مثبتی رسیدند، قرار بود دور ششم مذاکرات نیز انجام شود که در این مذاکرات مقامات ارشد وزارت امور خارجه  ایران و عربستان یعنی در سطح وزیر امور خارجه حضور داشته باشد و موضوع گسترش روابط به ویژه در بُعد سیاسی را در قابل توافق نامه‌ای به امضاء رسانند. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: با توجه به تحولات داخلی عراق طی دو ماه گذشته این نشست تاکنون برگزار نشده اما تمایل دو طرف هم کاهش پیدا نکرده است، در همین راستا فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در اظهارات اخیرش به این مساله مجددا اشاره کرده است. 

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به شرایط داخلی عراق که به زودی دولت جدید مشغول به فعالیت می شود این مذاکرات به تاخیر افتد، اما در هر حال این موضوع در دستور کار قرار دارد و دو کشور ایران و عربستان تصمیم خواهند گرفت که قبل یا بعد از تشکیل دولت جدید در عراق در نشست حضور داشته باشند. 

وی افزود: در واقع چشم انداز نسبتا روشنی از تشکیل دولت و حاکمیت در عراق وجود دارد، احتمالا بعد از تشکیل دولت  جدید دور آتی مذاکرات ایران و عربستان برگزار شود زیرا علاقه دو کشور برای گسترش روابط کاهش نیافته است البته شرایط داخلی عراق هم می‌تواند بر این مساله تاثیرگذار باشد. 

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پایان تاکید کرد: موضوع گفت‌وگوی ایران و عربستان در سطح رسانه‌ای همچنان ادامه دارد و دو کشور اقداماتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند در واقع اراده ایران و عربستان بر این مساله استوار است که روابط به صورت معمول و دیپلماتیک انجام شود. 

اراده ایران و عربستان بر ادامه گفت‌وگوها کاهش نیافته است

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که ایران و عربستان تاکنون پنج دور مذاکرات در سطح اطلاعاتی و امنیتی برگزار کردند، گفت: با دو طرف ایرانی و سعودی دیدار داشتم و تلاش می‌کنیم که مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش‌های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه چیزی رخ می‌دهد.

فواد حسین با اشاره به این‌که محتوای پنج دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان به طور رسمی اعلام نشد، تاکید کرد که عراق اکنون با دو طرف در ارتباط است.