عضویت ایران در سازمان شانگهای به معنای شکست ابزارهای تحریم است

مهدی طغیانی درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که در اجلاس ازبکستان به صورت رسمی اعلام شد، گفت: مهمترین پیامی که این عضویت برای کشورهای غربی داشت، این بود که جمهوری اسلامی ایران با حضور یا بدون حضور آمریکا در برجام ، مسیر دیپلماسی خود را معطل مذاکرات نخواهد کرد.

 

وی افزود: این اقدام ایران نشان داد کشورمان در هر پیمان بین المللی موثری که نیاز کشور را برطرف کرده و امکان نقش آفرینی را در تعاملات منطقه ای فراهم کند، عضو می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان همکاری‌ شانگهای قدرتمندترین سازمان منطقه ای است، افزود: بخش زیادی از نیاز کشور با مبادلاتی که بین اعضای این سازمان انجام خواهد شد، برطرف می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره اینکه ایران پس از عضویت در شانگهای باید چه مسائل مهمی را در نظر بگیرد، تاکید کرد: پس از ورود به این سازمان باید از پیوست‌های لازم در حوزه های اقتصادی و صنعتی برخوردار شویم تا بتوانیم از این همکاری نهایت استفاده را ببریم زیرا برخی از بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور قوی و برخی ضعیف هستند و نیاز است نقاط ضعف برطرف شود.

وی یادآور شد: سازمان همکاری‌ شانگهای متشکل از کشورهای قدرتمندی همچون چین و هند و روسیه است و وجود این پیوست های صنعتی و اقتصادی ضروری است تا آرام آرام نسبت به تقویت خود اقدام کنیم تا بخش های صنعتی و اقتصادی آسیب نبینند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چه پیوست‌های اقتصادی و صنعتی در کشور نیاز به تقویت دارد، تصریح کرد: بخش‌هایی چون معادن، انرژی، صنایع غذایی و کشاورزی از رشد مناسبی برخوردار است اما در حوزه هایی چون تجاری سازی و برندسازی بخش کشاورزی و یا حوزه های صنعتی نیازمند تقویت فعالان اقتصادی هستیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: توجه به بخش خصوصی نیز از مسائلی است که باید تقویت و توجه مداوم به آن صورت گیرد و همچنین اگر در بودجه ۱۴۰۲ تمهیدات لازم برای توجه به بخش خصوصی صورت انجام شود، در تداوم و اثربخشی پیوست گفته شده اثر فراوانی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه تلاش ایران برای پیوستن به شانگهای، با برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت در سال ۲۰۱۵، اطمینان بخشی به کشورهای عضو مانند تاجیکستان و از همه مهمتر تغییر نگاه به منطقه و توازن در دیپلماسی، سبب شد که سازمان همکاری شانگهای شهریور ۱۴۰۰ فرآیند پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی را بپذیرد. ۲۵ شهریور امسال و در جریان بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، با امضا اسناد عضویت از سوی وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی این سازمان اعلام شد.

عضویت ایران در سازمان شانگهای به معنای شکست ابزارهای تحریم است

این عضویت گامی مثبت در راستای تنوع‌بخشی به روابط بین‌المللی ایران و اقدامی جدی در مسیر دیپلماسی اقتصادی و امنیتی است. آمارها از آینده روشن این سازمان در اقتصاد جهانی دارد که در نهایت منجر به ارتقای رتبه اقتصادی ایران خواهد شد.

حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در کنار دیگر اسناد همکاری‌های بلندمدت مانند سند راهبردی ۲۵ ساله با چین و نیز قراردادهایی با روسیه و هند می‌تواند ضامن بهره‌مندی ایران از حضور در میان این گروه باشد.