وکلای خانواده امینی و راههای نرفته

چندی پیش بیانیه‌ای منسوب به پدر و مادر مرحومه مهسا امینی توسط وکلای این خانواده منتشر شد. این بیانیه دارای دو نکته مغایر قانون است که انتشار آن از سوی وکلای خانواده مرحومه امینی جای بررسی دارد.

در ابتدای این بیانیه از بازداشت مرحومه امینی توسط نیروهای گشت ارشاد با عنوان "بازداشت غیرقانونی" یاد می‌شود. در حالی‌که گشت ارشاد به‌عنوان بخشی از نیروی انتظامی فعالیت می‌کند و مصوبه شورای فرهنگ عمومی سنگ‌بنای تشکیل این نهاد است. بنابراین بازداشت افراد مغایر با قانون نیست و غیرقانونی خواندن آن اشتباه است.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه ۱۲ پزشک برای بررسی علت مرگ مرحومه امینی معرفی و تاکید شده که بدون دعوت و حضور این پزشکان «به هیچ وجه» نظریه پزشکی قانونی مورد تایید خانواده مهسا امینی نخواهد بود.

این در حالی است که بر اساس قانون "اظهار نظر در امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن، کالبدشکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذیصلاح قضایی" و "پاسخ به استعلامات ادارات و سازمان های وابسته به قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های دولتی" از جمله وظایف سازمان پزشکی قانونی کشور است.  

همچنین یکی از شرایط اساسی صحت عقد وکالت، رعایت مصلحت و غبطه موکل از جانب وکیل است. در صورتی که وکیل، بدون در نظرداشتن مصلحت و غبطه موکل اقداماتی را انجام دهد یا حتی مبادرت به اظهارنظری برخلاف مصلحت موکل نماید، عقد وکالت قابل فسخ است.

نکته دیگر این‌که، پزشک صالح به اظهارنظر در موارد قضایی، پزشکی است که از سوی مرجع صالح قضایی یعنی پزشکی قانونی تعیین می‌شود، نه پزشکی که طرفین دعوا تعیین می‌کنند. شرط رعایت عدالت در اظهارنظر کارشناسی از قبیل اظهارنظر پزشکی، بی‌طرفی مقام صاحب نظر است که این مهم در مورد پرونده مرحومه امینی، با پذیرش پزشکان معرفی شده از سوی وکلای خانواده امینی نقض می‌شود. انتظار می رود وکلای خانواده مهسا امینی به این بدیهیات آگاه باشند و به خانواده داغدار این مرحومه مشورت حقوقی و اطلاعات کافی را ارائه کنند.

پیش از این نیز یکی از وکلای خانواده مرحومه مهسا امینی عنوان کرد که گشت ارشادی که از آغاز مهسا را دستگیر کردند دارای دوربین نصب شده روی لباس‌های‌شان بودند؛ موضوعی که پیشتر از سوی پلیس هم رد شده بود.

همچنین در روزهای نخست فوت مهسا امینی نیز خانواده او مدعی شده بودند که فرزندشان صرفا برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده بود! در حالی که مراجع پزشکی با مستنداتی اثبات کرده بودند که وی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

بیانیه خانواده مرحومه مهسا امینی در اختیار وکلای خانواده قرار گرفته و آن‌ را در پرونده گذاشته‌اند، با توجه اینکه خانواده مهسا امینی روزهای سختی را پشت سر می گذراند و داغدار هستند، بدیهی است وکلای این خانواده که آگاه به علم حقوق و وظایف و اختیارات سازمان ها از جمله سازمان پزشکی قانونی هستند، مشورت حقوقی لازم را به این خانواده داغ‌دار بدهند.  

وکلای خانواده مرحومه امینی باید توجه داشته باشد که اگر با اقدامات حاشیه سازی و خلاف گویی او خساراتی متوجه موکل خود کنند، مسئول خواهند بود، او باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت خانواده مرحومه امینی را مراعات کنند و از اختیارات داده شده تجاوز نکنند و اگر نمی‌توانند، این پرونده را به دیگری واگذار کنند.

گفتنی است، مهسا امینی دختر ۲۲ ساله‌ اهل سقز ۲۲ شهریور ماه از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و پس از دستگیری و هدایت به یکی از مقرهای پلیس تهران و انتقال به بیمارستان جان باخت.